Sport

Jatkuvaa hosumista päivästä toiseen? Kun opettelet tunnistamaan tunteet kiireen taustalla, saat lisää levollista aikaa arkeesi.

Korot kopisten työpäivä läpi, suoraan jumppaan, kauppaan, kotiin, koiran kanssa ulos, pyykkitupaan ja petiin. Seuraavana päivänä sama ralli uudestaan. Puuh!

Kaikilla on käytössä sama määrä aikaa, mutta koettu vauhti vaihtelee. Superkiireinen on yksinkertaisesti tunkenut liikaa asioita arkeen, usein ulkoisten paineiden johdattelemana. Stressinsäätelyyn erikoistunut psykologi Heli Heiskanen tietää, että suorituskeskeisessä yhteiskunnassa ihmisen arvoa mitataan usein tekemisen, ei olemisen perustella.

Ilta täyttyy velvollisuuksista, vaikka rento oleilu villasukissa palauttaisi.

– Kiireisen työpäivän jälkeen voi olla vaikeaa vaihtaa vapaalle, ilta täyttyy uusista velvollisuuksista, vaikka rento oleilu villasukissa ilahduttaisi, palauttaisi ja antaisi luovuudellekin tilaa kukkia.

Kenen tahdissa menet?

Kiire on tekojen jatkumo, jonka taustalla voi olla monenlaisia tunteita ja vaistomaista ongelmien välttelyä. Kun kiitää kellon tahdissa virikkeestä toiseen, ei ehdi murehtimaan parisuhdekriisiä tai putkiremonttia.

– Kiireinen saattaa paeta tekemisellä tunteiden kohtaamista. Se on sääli, sillä ongelmat korjaantuvat vain näkemällä ja käsittelemällä niitä.

Uhriutuminen on tyypillinen kiireen taustalta löytyvä teema.

Uhriutuminen on tyypillinen kiireen taustalta löytyvä teema. Touhuamiskierteessä kipuileva kokee, että muut vaativat häneltä niin paljon, että koko ajan on painettava niska limassa.

Aina voi vaikuttaa, Heiskanen muistuttaa. Aikaa ei voi hallita, mutta kiirettä voi. Se on valinta siinä missä rauhoittuminenkin. On muistettava arvostaa myös abstrakteja, tyypillisesti laiskuuden merkkinä pidettyjä asioita, kuten löhöilyä ja hetken kauneuteen pysähtymistä.

Kiireisen kultainen sädekehä

Kiireen hokeminen ja megatehokkaaksi leimaantuminen saattaa olla myös omaa statuksen nostattamista muiden silmissä, koska se poikii ihailua ja arvostusta.

Heiskanen huomauttaa, että arvomaailmaansa kannattaa aika ajoin tarkastella kriittisesti.

– On helppo solahtaa suorituskeskeisen virran vietäväksi. Jokainen tahtoo tuntea itsensä tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Itsetuntoa on helppo pönkittää suorituksia keräilemällä. Vaikeampaa on uskaltaa arvostaa rauhoittumista.

"Elämästä nauttimiselle jää enemmän aikaa, kun uskaltaa rakastaa itseään myös vajavaisena."

Aina ei tarvitse olla muiden, tai edes omasta mielestä superihminen, vaan riittävän hyvä riittää.

– Armollisuus itseä kohtaan taltuttaa kiirettä tehokkaasti. Epätäydellisyys ja keskeneräisyys ovat osa ihmisyyttä, joten se on viisainta hyväksyä. Elämästä nauttimiselle jää enemmän aikaa, kun uskaltaa rakastaa itseään myös vajavaisena.

Erota hyvä ja huono kiire

Monelle kiire voi olla myös positiivinen ongelma, seuraus kyltymättömästä elämänjanosta. Heiskanen kehottaa monista asioista innostuneita pitämään itseään lieassa ja opettelemaan myös ei-sanaa.

Hyvä kiire on hetkellistä, itse valittua. Sen siivittämänä saa duuniraportin kasattua ja viikon ruokaostokset hoidettua. Huono kiire jatkuu aamusta iltaan, päivästä toiseen. Heiskanen on työssään huomannut, että kiirekierteestä kärsivällä on usein monia stressin oireita.

– Arki menee sähläämiseksi. On ärtymystä ja väsymystä. Unohdellaan asioita, uuden oppiminen vaikeutuu ja tehdään asioita automaattiohjauksella miettimättä, olisiko jokin helpompikin tapa toimia.

Ensiapu on raivata viikkoon vähintään yksi vapaapäivä.

Ensiapu kiireen kesyttämiseen on vähintään yhden viikoittaisen vapaapäivän raivaaminen. Silloin voi herätessään miettiä päivän ohjelman puhtaalta pöydältä fiiliksen mukaan - ja valita vaikka Netflix-maratonin pyjamassa.

Näin taklaat hopun

Kalvava kiire on kiusallinen tunne, kuin jatkuvasti vaivaava kutina. Raapiminen lisää kiirettä, hoida siis oiretta.

1. Höllää kriteerejä

Unohda Superäitiyden tai Vuoden duunaritittelin tavoittelu. Tiukka suorittaminen kasaa kiirettä, eikä täydellisyys edes tee onnelliseksi. Asettamalla realistiset tavoitteet ehdit nauttia enemmän.

Unohda Superäitiyden tai Vuoden duunaritittelin tavoittelu.

Muista myös verrata itseäsi muuhunkin kuin täydellisiin esimerkkeihin, niin et turhaan kasaa paineita kodin siisteydestä tai lasten multitalenteiksi kasvamisesta. Silloin elämä täyttyy herkästi kilpajuoksemisesta.

2. Priorisointilista käyttöön

Tehtävien listaaminen kalenteriin, jääkaapin oveen ja pilveen on hyvä alku, mutta hajallaan olevat asiat aiheuttavat paniikkia. Kokoa siis kaikki muistettavat, myös tärkeät kuitit käsilaukun pohjalta yhteen paikkaan. Älä huolestu, vaikka tehtävälista näyttäisi pitkältä - kaikkea ei tarvitse tehdä, ainakaan heti. Jo listan selailu rentouttaa: sillä varmistut, ettei mikään tehtävä huku.

3. Eroon vähättelystä

Kiire on asioiden kasaantumista. Tee siis vähän joka päivä: pyöräytä koneellinen pyykkiä, järjestele paikkoja, mene aiemmin nukkumaan. Aina ei tarvita kurinalaista toimintaa, jo viiden minuutin spontaani meditointihetki bussipysäkillä on arvokas apu kiirettä suomimassa.

4. Nauti hömpästä

Älä hosu vapaalla, vaan katkaise kiire tekemällä joka päivä hyvällä omallatunnolla jotain ei-kehittävää. Nauti hömppäsarjoista ja lakkaa kynnet. Aivojen nollaaminen lataa akkuja ja jaksat paremmin lenkille tai kotitöihin, kun on sen aika.

5. Pyydä apua

Kaikkea ei tarvitse tehdä - ainakaan itse. Pyydä rohkeasti apua lähipiiristä tai osta ulkopuolista jeesiä. Auttamisen kulttuuri on vähentynyt, koska kaikki ovat uuvuksissa omista hommistaan. Mieti, voisitko käydä vaihtokauppaa naapurin kanssa ikkunoiden pesusta, koiran ulkoilutuksesta tai lasten harrastuskuskauksista.

6. Rauhoittumisnappi käyttöön

Kiireen tunne jäykistää helposti kehon: hartiat nousevat korviin ja suu jämähtää tiukaksi viivaksi. Pahimmassa hötäkässä on turha odottaa rauhallisia hetkiä, opettele siis rentoutumaan sisäistä nappia painamalla.

Pyörittele hartiat, tee muutama syvä hengitys.

Harjoittelee kehon ja mielen hölläämistä tasaisesti pitkin päivää. Pyörittele hartiat, tee muutama syvä hengitys. Levollisemmalla mielellä saat enemmän aikaan.

Vinkit antoi valmentaja Maarika Maury, joka on ollut mukana kirjoittamassa kirjaa Hoppu on hanurista.

Miltä tuntuu, kun kiire ja uupumus kroonistuu? Anna-Maria Kasanen uupui vuorotyöhön ja koko elämä meni uusiksi. Lue tarina Sport-lehden numerosta 10/18. Tilaajana voit lukea jutun osoitteessa digilehdet.fi.