Sport

Kehon voi totuttaa maitohappoihin, kun treenaa kerran, kahdesti viikossa kovempaa. Mutta onko siitä hyötyä? 

Maitohappoa erittyy kovassa rasituksessa  anaerobisen kynnyksen ylittyessä. Silloin lihasten täytyy saada käyttöön suuri määrä energiaa nopeasti. Maitohapot kasvattavat lihasten happamuutta. Paikat alkavat herkästi tuntua kankeilta, jopa kipuilla. Esimerkiksi suositussa HIIT-treenissä maitohappoja erittyy herkästi. 

On selvä, että kilpaurheilijat joutuvat käymään välillä sietokykynsä rajoilla. Mutta onko maitohapoille asti treenaamisesta hyötyä tavalliselle liikkujalle?

On, ja paljonkin, sanoo personal trainer, liikuntabiologi Timo Haikarainen.

Maitohapon eli laktaatin muodostuminen on osa kehon luontaista tapaa tuottaa energiaa, ja sitä kannattaa jokaisen harjoittaa. Kun lihakset hapottuvat, niistä purkautuu tehokkaasti hiilihydraattivarastoja. Sillä on useita positiivisia terveysvaikutuksia, jotka liittyvät muun muassa verensokerin säätelyyn ja hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoon.

Kropan voi totuttaa maitohappoihin vähitellen: 1–2 kovempaa, hapottavaa treeniä viikossa on sopiva määrä normaaliliikkujalle. Maitohappo häviää lihaksista viimeistään 1,5 tunnissa, mutta treenistä palautuminen kestää 36–72 tuntia. Peräkkäisinä päivinä ei siis kannata tehdä kovaa harjoitusta.

Sport-lehdessä 11–12/2018 tehokas kotitreeni, jolla saat vahvan yläkropan ja pysyvästi paremman ryhdin. Tilaajana voit lukea jutun myös osoitteessa digilehdet.fi.