Sport
Liikkuva lankku parantaa myös kehonhallintaa: keskivartalo joutuu tekemään ekstratöitä, kun pysyt liikkeessä.
Liikkuva lankku parantaa myös kehonhallintaa: keskivartalo joutuu tekemään ekstratöitä, kun pysyt liikkeessä.

Liikkuva lankku on treeniliikkeiden moniottelija. Se parantaa kehonhallintaa ja toimii loistavasti vaikka lämmittelynä ennen treeniä. 

Keskivartalo on kehon voimakeskus, johon kannattaa panostaa. Tsekkaa coren hallinta myös erikseen ennen jokaista lenkkiä ja salitreeniä. Kun tukilihakset ovat hereillä, liikut paremmassa asennossa, säästät selkää ja vältät vammat.

Jos haluat monta hyötyä yhdellä liikkeellä, testaa liikkuva lankku. Se aktivoi ja vahvistaa keskivartaloa monipuolisesti. Koska yläkroppakin on mukana, lapatuki herää, käsivarsien ja hartioiden lihakset pääsevät töihin. Kehonhallinta paranee, sillä liikkeessä joudut tekemään ekstratöitä, jotta keskivartalon asento pysyy hallittuna.

Tee se näin:

Aseta kaksi joogablokkia tai esim. kirjaa kyljelleen lattialle pienen välimatkan päähän. Aloita lankkuasennosta blokkien vasemmalta puolelta. Lähde sitten liikkumaan lankussa blokkien yli käsi kerrallaan. Jatka 3 kierrosta edestakaisin. Pidä lantio hallittuna ja core tiukkana. 

Vinkki! Voit helpotata liikkeen jättämällä blokit pois. Korosta silloin hieman käsien nostoa.

 

Katso suoritus videolta: 

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä

Asiantuntijana ja mallina fysioterapeutti ja voimavalmentaja Sanna Aro, Optimal Performance.

Mitä ovat yleisimmät lämmittelymyytit? Miten lämmittelet tehokkaasti niin, että saat treenistä kaikki tehot irti ja vältät loukkaantumiset? Lue juttu ja nappaa tehokas koko kehon lämmittely ja voimatreeni Sport-lehdestä 10/18. Tilaajana voit lukea jutun osoitteessa digilehdet.fi.