Sport
Kuva: Vuokko Salo
Kuva: Vuokko Salo

Meksikossa opettava joogaohjaaja Eva Estlander kertoo, miten aloitteleva surffari pärjää aalloilla.

1. Jos et ole koskaan surffannut, ota surffitunti. Ennen aaltoihin ryntäämistä on hyvä oppia perusteet ja surffietiketti: kuinka väistät muita surffareita, miten pääset aaltojen ali ja yli sekä kuinka liikkua vedessä.

2. Treenaa tasapainoliikkeitä, jotta nilkkojen pienet lihakset vahvistuvat ja tasapainosi paranee. Jooga on tässä hyvä apu!

3. Harjoittele pop-upia ensin kuivalla maalla. Pop-up eli laudalle ylösnousu ja ponnistaminen on tekniikka, joka on hyvä saada lihasmuistiin jo ennen veteen menemistä. Näin pääset nopeammin nauttimaan itse surffaamisesta eli aaltojen raidaamisesta.

4. Aloita isolla ja pehmeällä soft-top-laudalla. Se on turvallisin ja helpoin lauta aloittelijalle. Sillä napsit aaltoja paljon helpommin kuin kovalla ja pienellä laudalla.

5. Pidä hauskaa ja naura itsellesi! Surffaaminen on maailman turhauttavin ja hauskin urheilulaji. Jos siis joudut ”pesukoneeseen” eli aaltojen myllerrykseen, älä lannistu vaan ymmärrä, että se kuuluu lajiin.

Tahdotko lisää tasapainoa, liikkuvuutta & voimaa vesille? Katso Evan laatima joogaohjelma kaikille vesilajien harrastajille 06/2016 Sport-lehdestä!