Kuva: Shutterstock/White Room
Kuva: Shutterstock/White Room

Personal trainer Heidi Hallila kertoo, miten pääset alkuun, kun haluat aloittaa terveellisemmän elämän.

1.    Tiedosta, ettet voi jatkaa vanhalla kaavalla. Jos haluat, että kehosi muuttuu, sinun on muutettava toimintatapojasi. Muista siis, että vain muutoksella voit saada aikaan muutosta.

2.    Ota yhteyttä ammattilaiseen. Jos et ole ennen liikkunut, aluksi on vaikea tiedostaa omaa kehonhallintaa ja tietää, missä liikkeiden pitäisi tuntua. Palkkaa itsellesi oma valmentaja, joka auttaa sinut alkuun.

3.    Aloita pienin askelin. Kaikkea ei tarvitse laittaa uusiksi kertaheitolla. Aloita siis yhdestä tavoitteesta ja ota pieniä välitavoitteita. Keskity esimerkiksi ruokailuun ensimmäisen viikon ajan ja lisää liikuntaa vasta toisella viikolla. Maltti on valttia.

4.    Älä tee sitä, mitä kaverit tekee. Selvitä oma kuntotasosi ja itsellesi sopivimmat liikuntamuodot valmentajasi kanssa. Tärkeintä on hyväksy oma lähtökunto ja aloittaa uudet elämäntavat sen mukaan.

5.    Voit syödä mitä vain - kohtuudella. Kun opettelet uusia ruokatapoja, muista, ettei sinun tarvitse luopua mistään. Voit edelleen nauttia suklaasta, kunhan löydät tasapainon syömisissä. Tärkeintä on syödä säännöllisesti kolmen tunnin välein 5-6 kertaa päivässä.
 
 
Vinkit antoi personal trainer Heidi Hallila, Fressi Kamppi, Helsinki.