Elina Perkisen päätä särkee lähes tauotta. Rakkaan lajin parissa kivun pystyy jättämään taakse.

Hetki, jolloin kipu hellittää.

Elina Perkinen, 37, siristää silmiään ja keskittyy nostamaan palloa. Kaikki ympäriltä katoaa, on vain suoritus. Puolentoista tunnin ajaksi päänsärky väistyy – tai ainakin unohtuu.

Elina sairastaa kroonista migreeniä. Hän saa kohtauksia lähes päivittäin.

– Usein tunnen jo illalla, että kohtaus on tulossa. Aamuyöllä se alkaa ja jatkuu aamuun ja aamupäivään.

Elinalla on ollut migreeni niin kauan kuin hän muistaa. Sairauteen liittyviä näköoireita hän koki jo ala-asteikäisenä.

 – Sain oikeat lääkkeet vasta 20-vuotiaana. Siihen asti oireita vähäteltiin, ja ne kuitattiin jännityspäänsärkynä.

Diagnoosi kauhistutti

Opiskeluaikoina kohtauksia tuli silloin tällöin, ehkä pari kuukaudessa. Noihin aikoihin Elina löysi lentopallon, kun hän kävi ammattikorkeakoulun opiskelijoiden pelivuorolla. Innostuksen siivittämänä hän liittyi joukkueeseen. Mutta pian migreeni alkoi pahentua.

– Jännitti, pystyisinkö käymään treeneissä ja peleissä. Onneksi meillä oli kannustava valmentaja: sain aina tulla salille ja treenata jaksamisen rajoissa. Tuota ohjetta olen seurannut siitä lähtien.

Parhaiten särky pysyi hallinnassa, kun Elina ehti käydä pari kertaa viikossa salilla lentistreenien päälle ja tehdä säännöllisesti kehonhuoltoa. Se piti kohtauksille altistavat niska-hartiajumit poissa.

Pari vuotta sitten tilanne kääntyi huonompaan suuntaan, kun Elina tuli raskaaksi. Särky oli lähes jatkuvaa ja kohtaukset usein niin voimakkaita, että hän pystyi vain makaamaan olohuoneen lattialla. Hän joutui olemaan pitkiä aikoja sairauslomalla insinöörin työstään.

– Diagnoosi oli kroonistunut migreeni. Se kauhistutti.

"Jos odottaisin täydellisen hyvää oloa, en pääsisi koskaan harjoituksiin."

Kun Else syntyi, Elina ei enää pystynyt käymään säännöllisesti treeneissä ja salilla. Se pahensi tilannetta entisestään.

 – Silloin tajusin, kuinka suuri merkitys liikkumisella on migreenin hoidossa, ainakin omalla kohdallani.

Nyt Elina on hoitovapaalla ja aikoo palata lentopallon pariin. Syy on selvä: treeneissä hän unohtaa kivun. Liikunta on Elinalle aidosti lääkettä, kun sen yhdistää tarpeeksi suureen määrään lepoa.

– Joku voisi ajatella, että tule treeneihin vasta sitten, kun kohtaus ei ole päällä. Minulla tilanne on eri, kun särkyä on oikeastaan koko ajan. Jos odottaisin täydellisen hyvää oloa, en pääsisi koskaan harjoituksiin.

Migreenistä on puhuttu avoimesti joukkueessa. Kaikki ymmärtävät, miksi Elina ei aina pysty parhaimpaansa. Hän jättää treenit väliin vain silloin, jos kohtaus on pahasti päällä.

-–  Joukkueeni tietää, kuinka tärkeä tämä harrastus on minulle. Tuntuu ihanalta, että saan olla mukana rajojani kuunnellen.

Näin liikunta auttaa migreeniin

  • Liikunta vähentää usein päänsärkypäiviä, mutta ei paranna migreeniä kokonaan.
  • Suosi aerobista liikuntaa. Uudet tutkimustulokset kannustavat kokeilemaan myös lihaskuntotreeniä. Aloita maltilla ja kokeile, mikä sopii sinulle.
  • Migreenikohtauksen aikana ei saa harrastaa liikuntaa.
  • Muista riittävä lepo ja kehonhuolto.

Asiantuntija Marjo Rinne, TtT, erikoistutkija ja fysioterapeutti, UKK-instituutti.