Sport
Unettomuutta voi hoitaa lempeällä iltajoogalla.
Unettomuutta voi hoitaa lempeällä iltajoogalla.

Mieli kierroksilla, kun pitäisi nukkua? Ota apuun väline, joka on jokaisella kotona jo valmiiksi.

Pitäisi painua pehkuihin, mutta mieli käy kierroksilla. Nopea nukahtaminen on haave vain. Jos kuulostaa tutulta, kärsit luultavasti kehon ja mielen ylivirittyneisyydestä, jonka takana on stressiä ja liian vähän palautumista.

Moni yrittää saada kierrokset laskemaan rankalla lenkillä, vaikka usein leppoisa liikunta tehoaisi paremmin. Joogapettaja, hyvinvointivalmentaja Kaisa Jaakkola kertoo, että ennen unia toimivat erityisen hyvin pitkät, kevyet ja staattiset joogaliikkeet, joissa keho saa levätä.

– Illalla kannattaa tehdä venytyksiä, joissa tavallaan käännytään sisäänpäin: eteentaivutuksia, selän pyöristyksiä. Se auttaa sulkemaan ulkopuolisia ärsykkeitä pois ja nukahtamaan.

Jos haluat rentoutua vielä tehokkaammin, ota mukaan tyyny tai joogabolsteri. Kun pää tai rinta nojaa tyynyyn, lihakset rentoutuvat passiivisessa venytyksessä. Lisävinkki: halaa tyynyä. Halaaminen nimittäin rauhoittaa, vaikka lähietäisyydellä ei olisi kaveria tai koiraa rutistettavaksi. 

– Kun halaat bolsteria tai tyynyä tai painat sitä rintaa vasten, rentouttavan oksitosiini-hormonin eritys lisääntyy, Jaakkola kertoo.

Kokeile helppoa joogaliikettä hermoston rauhoittamiseen.

Tee näin: Suorista istuma-asennossa jalat eteesi ja aseta tyyny jalkojen päälle. Hengitä sisään ja pidennä selkärankaa. Uloshengityksellä taivu pitkällä selällä eteen ja halaa tyynyä. Anna yläselän pyöristyä ja nojaa päätä tyynylle. Vie syviä hengityksiä selkään. Rentoudu asennossa 2–7 minuuttia.

Hermostoa rauhoittava ja unettomuuteen auttava joogaharjoitus Sport-lehden numerossa 11–12/2018. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.