Sport
Anne nakkaa smoothieen, mitä kaapista löytyy, ainakin banaania, siemeniä ja lisäravinnejauheita.
Anne nakkaa smoothieen, mitä kaapista löytyy, ainakin banaania, siemeniä ja lisäravinnejauheita.

Malli ja yrittäjä on hurahtanut smoothieisiin, vaikka kiireessä onkin joskus turvauduttava pizzaan ja pullaan.

Anne Kukkohovin elämässä on viime aikoina ollut isoja elämänmuutoksia. Viime syksynä äiti nukkui pois, ja vuoden alussa Anne muutti erilleen pitkäaikaisesta aviomiehestään Jonista. Kaiken kukkuraksi töissä on kiireistä, koska Annen luotsaama luonnonkosmetiikkabrändi Supermood on rynnistämässä Amerikan markkinoille.

– Täytyy myöntää, että viime aikoina en ole ajatellut ykkösenä ruokaa. Olen syönyt surutta, mitä eteen on sattunut: pizzaa, pullia ja karkkia.

Kiireestä tai kriiseistä huolimatta aamut alkavat aina samalla tavalla: Helsingin Sanomien digiversion lukemisella, kahvikupilla ja kahdella ruisleipäpalasella, joiden päällä on suolavoita ja juustoa. Päivällä Anne hakee toimistonsa alakerran korttelikaupasta proteiinismoothien ja thai-kanawrapin. Hiilihydraatit on varattu iltaan, koska ne rauhoittavat ja parantavat unenlaatua.

Hiilihydraatit on varattu iltaan, koska ne rauhoittavat ja parantavat unenlaatua.

– Voin hyvin keittää kaurapuuroa iltapalaksi, en ymmärrä, miksi se kuuluisi vain aamuun.

Välillä Anne potee huonoa omaatuntoa tautologisesta ruokavaliostaan, sillä se voi tarkoittaa monta päivää putkeen samaa ruokaa, kuten itse tehtyä kanatortilloja tai pasta bolognesea. Yhdestä hän ei tingi edes kiireessä: pojalleen Miskalle Anne maksaa mieluummin ravintola-aterian kuin lämmittää mikrossa maksalaatikkoa.

– En aina ehdi kokkaamaan, joten pojallani on puhelimessa Wolt-sovellus, Anne naurahtaa.

Tuhteja smoothieita Anne rakastaa yli kaiken, ja niitä hän valmistaa joka päivä. Sekaan mahtuu sitä, mitä kaapista sattuu löytymään: lisäravinnejauheita, siemeniä, marjoja, kookosöljyä, banaania, luuydinlientä ja viherjauheita.

Lähes tuhat euroa maksava smoothiekone on ollut jokaisen pennin arvoinen, se jauhaa avokadostakin kermaisen pehmeää. Smoothiemaisteriksi Anne on jalostunut erehdyksien kautta.

Olen oivaltanut, ettei kannata sekoittaa marjoja ja vihreitä keskenään.

– En valmista enää lyijynharmaita smoothieita. Olen oivaltanut, ettei kannata sekoittaa marjoja ja vihreitä keskenään.

Anne suosii erikoisruokakauppoja, joissa leikkeleet viipaloidaan tiskillä, uunituoreissa leivissä on paljon siemeniä ja luomujogurtit ovat pientiloilta. Isot ketjukaupat hän kiertää kaukaa.

– En tykkää käydä isoissa ruokakaupoissa, ellei aikaa ole runsaasti. Siellähän voi tulla pissahätä kesken ostosten, Anne naurahtaa.

Anne hurahti terveysintoiluun superfoodien rynniessä Suomeen viitisen vuotta sitten. Joogan ohella antioksidanttiklinikka tuli tutuksi, ja hetkeksi ruokavaliosta tippui pois maito ja vilja.

– En kuitenkaan jaksanut tehdä elämästäni liian vaikeaa, sillä vatsani ei ylireagoi viljaan tai maitoon.

Tämän hetken ruokatrendeistä mietityttää hiilijalanjälki. Pihvejä Anne ei enää osta, mutta lasagnen hän voi pyöräyttää viikonloppuisin eettisesti kasvatetun lähitilan lihasta.

– Syöt mitä tahansa, jätät jäljen tähän maailmaan, joten yritän valita parhaimman vaihtoehdon.

 

Anne ruokapäiväkirja

Ravitsemusasiantuntija Laura Toivola kommentoi Annen ruokapäiväkirjaa:

”Suosittelen yleensä smoothieiden tai ateriankorvikkeiden juomisen sijaan ruoan pureskelua, sillä pureskelu parantaa kylläisyyttä, laittaa ruoansulatuksen töihin ja tekee syömisestä usein tietoisempaa. Toki smoothiella on silloin tällöin paikkansa esimerkiksi mukaan otettavana välipalana tai lisäämään marjojen ja hedelmien määrää ruokavaliossa.”

Hyvin menee 

  • Annen syöminen vaikuttaa rennolta ja joustavalta.
  • Aamiainen menee rutiinilla, mikä auttaa kiireisessä arjessa.
  • Kaura, täysjyväleipä ja pähkinät ovat Annen ruokavaliossa hyviä kuidunlähteitä, joista kannattaa pitää kiinni.

Paranna vielä

  • Anne tarvitsee lautaselleen lisää vihreää: tähtää vähintään viiteen annokseen kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä.
  • Syömisen rytmi ja laatu vaihtelevat. Kokeile panostaa monipuolisempiin pääaterioihin ja huolehdi tarpeeksi aikaisesta lounaasta - varsinkin, jos päivän aikana tulee mielitekoja tai väsymystä.
  • Kiinnitä huomiota rasvan laatuun siten, että suurin osa ruokavalion rasvasta olisi pehmeää. Lisää pähkinöiden oheen esimerkiksi pehmeää rasvaa sisältäviä kasviöljyjä (rypsi-, pellavansiemen-, oliivi-) ja kalaa.

Anne kommentoi saamaansa palautetta:

”Juon vihreäni. Käyttämäni viherjauheet ovat todellisia terveyspommeja. Veikkaan, että vihreää saisi syödä aika kasan, että pääsisi samaan määrään. Nyt pakkasessa ei ollut Biomedin ravinnerikkaita jääkuutioita, joilla määrää olisi voinut lisätä entisestään. Joogaan ja juon vihreäni siitä syystä, että juuri nyt tarvitsen ruokaa, joka juurruttaa. Mieleni lentää, joten yritän pitää kehoni maassa.”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

Sport
Uutta uraa joogan parissa ei ole tarvinnut katua.
Uutta uraa joogan parissa ei ole tarvinnut katua.

Saisiko hyvinvointialalta itselleen ammatin? Johanna Pawli irtisanoutui työstään ja aloitti uuden uran joogayrittäjänä.

 

Moni haaveilee uudesta urasta hyvinvointibisneksessä, sillä hyvä olo kiinnostaa ja palvelut myös myyvät. Ensin tulivat life coachit eli elämäntaidon valmentajat, jotka auttavat ihmisiä hallitsemaan arkeaan ja saavuttamaan unelmiaan. Nyt parempaa oloa voi tavoitella joogaretriitin, energiahoitojen tai hengitysvalmentajan avulla. 

– Hyvinvointipalveluiden käyttö on arkipäiväistynyt viimeisen viiden vuoden aikana, toteaa Jarno Lemmelä TrainerLabista.

– Terveystuloksia halutaan nopeasti, jotta jää enemmän aikaa perheelle ja kulttuuriharrastuksille.

"Terveystuloksia halutaan nopeasti."

Ei ihme, että alan tekijäpuolelle on tunkua. Joku puutuu leipäduuniinsa ja etsii vaihtelua muovaamalla harrastuksesta työn, toinen on kokenut huikean elämäntapamuutoksen ja tahtoo kannustaa muita samaan.

– Omakohtainen innostus yhdistää kaikkia alan tekijöitä. Sitkeys, tarmokkuus, rohkeus ja mutkattomuus, Lemmelä listaa.

Hyvinvointiyrittäjä tuottaa lähes aina aineetonta palvelua kohdaten asiakkaan intiimisti. Hän myy mielikuvan maaliin pääsystä ja tekemisen riemusta.

– Henkilökemioiden on toimittava, sillä ilman sosiaalisia taitoja ei pärjää.

Kuka on asiantuntija?

Luulot pois heti alkuun: hyvinvointialalle on helppo tulla, mutta toinen tarina on se, kuinka alalla pärjää.

Siinä missä yritysmaailmassa syynätään tutkintoja, hyvinvointimaailmassa pelataan mielikuvilla. Siksi personal trainerin sporttinen olemus on paras käyntikortti. Antti Kasanen Valmennuskeskus Publicista sanoo suoraan, että viime vuosina yrittäjien näkyvyys on ajanut koulutuksen ohi.

– On kinkkistä, että ennen asiantuntijatitteli ansaittiin käymällä koulut, tekemällä kymmenen vuotta hommia ja kirjoittamalla kirja. Nyt kuka tahansa voi lyhyen kurssin päätteeksi nimittää itseään "asiantuntijaksi". Hyvä blogi yhdistettynä mututuntumaan voi olla yrittäjän cv. Se tekee palveluiden vertailun hankalaksi.

Hyvinvointialalle on helppo tulla, mutta toinen tarina on se, kuinka alalla pärjää.

Valmennuskeskus Public ei ota kantaa aloittelevan yrittäjän liikeideaan ja osaamiseen vaan auttaa häntä menestymään: tekemään liiketoimintasuunnitelmaa, rajaamaan järkevän asiakasryhmän ja kartoittamaan kilpailijat. Hyvinvointialalle tähtäävien valmennukset ovat olleet niin suosittuja, että heille on järjestetty ihan omia ryhmiä.

Helppouden harha

Aloitteleva yrittäjä saattaa kärsiä kavereiden luomasta helppouden harhasta: koska he ovat joviaalisti täpinöissään liikeideasta, koko maailma on. Kasanen pudottaa pilvilinnoista:

– Aluksi on hankala löytää asiakkaita, jotka maksavat palvelusta 50–100 euroa tunti plus alvin. Sen halvemmalla ei kuitenkaan voi osaamistaan myydä, jos meinaa elää kitkuttelematta.

Aloitteleva yrittäjä ei laske työtuntejaan.

Aloitteleva yrittäjä ei laske työtuntejaan. Kun puhelin soi, siihen pitää vastata. Itsensä voi vetää nopeasti piippuun, jos ei merkitse kalenteriin aikaa itselle.

– Vapaapäivät ovat lepoa, eivät kirjanpitotuskailua varten, Kasanen sanoo tiukasti. Jotta voi keskittyä asiantuntijuuteensa, paperitöiden ja markkinointihommien vastuuta on jaettava.

Joogasta uusi ura

Johanna Pawli, 44, on esimerkki rohkeasta hypystä uuteen. Hän työskenteli ekonomina, kunnes kroppa alkoi reagoida työmäärään. 

– Suorituskeskeisyys hallitsi töitäni ekonomina. Ajoin kehoani jumiin ja kärsin uupumuksesta. Joogan avulla sain hetkeksi laskettua kierroksia alas ja hengitin kevyemmin.

Johanna oli aina harrastanut joogaa ja hakenut koulutusta ulkomailta saakka.

"Muut opiskelivat ekonomin täydennysopintoja, minä opiskelin aina joogaa."

– Muut opiskelivat ekonomin täydennysopintoja, minä opiskelin aina joogaa. Sitten huomasin, että kakkoskotikaupungissani Hangossa ei ollut yhtään joogakoulua. Löysin vanhan saunatilan ja ryhdyin pitämään siellä viikonloppuisin tunteja, joita kutsuin joogan laboratoriokokeiksi. Porukka löysi paikalle kauppoihin jakamieni ilmoitusten ja Facebook-myllytyksen turvin.

Viisi vuotta sitten Johanna löysi Hangosta joogaretriitteihin sopivan tilan. Hän päätti kokeilla siipiään. 

– Irtisanouduin työstäni ja perustin Merijoogan. Nimi tupsahti mieleeni kävellessäni merenrannassa, joka on minulle rakas paikka. Nyt saleillamme Hangossa, Helsingissä ja Espoossa on tunteja yinjoogasta ilmajoogaan. On vapauttavaa lähteä töihin joogapöksyissä kauluspaidan sijaan. Alun 24/7-aherruksen jälkeen olen oppinut delegoimaan töitä ja ottamaan omia lomia. Keskityn itse kursseihin, joissa pääsen parhaiten lähelle asiakkaita.

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

Sport

Kaipaatko ryhmän buustia juoksuharrastukseen? Valitse sopiva treeniohjelma kolmesta vaihtoehdosta ja lähde juoksemaan kymppi Sport-lehden kanssa!

Kuvittele, että kuuden viikon kuluttua tästä hetkestä ylität maaliviivan kymmenen kilometrin kohdalla. Kuulostaako kaukaiselta?

Kymppi on juoksumatka, joka sopii yllättävän monelle. Vaikka et olisi koskaan hölkännyt metriäkään, tavoitteen voi saavuttaa jo kuukauden, parin treenillä. 

Jos haaveenasi on juosta tänä kesänä kymppi ja kaipaat tsemppiä porukasta, osallistu Sport-lehden kuuden viikon juoksuhaasteeseen.

Näin se onnistuu!

1. Valitse itsellesi sopivin ohjelma kolmesta vaihtoehdosta:

Vasta-alkaja (aloitat juoksuharrastuksen nollasta tai pitkän tauon jälkeen): aloita tästä 2 viikon starttijaksosta.

Keskitaso (jaksat juosta nyt jo noin 15 min putkeen ja tavoitteenasi on juosta kymppi läpi): aloita tästä aloittelijan 6 viikon ohjelmasta.

Edistynyt (juokset nyt jo 10 km noin 60 minuuttiin ja haluat lisää vauhtia): aloita tästä edistyneemmästä 6 viikon ohjelmasta 

2. Seuraa meitä Facebookissa ja Instagramissa

3. Ota kuva juoksutreeneistäsi ja tägää se #sportkymppi. Osallistut tällöin Sportin irtonumeroiden (5 kpl) sekä Tarja Virolaisen Juoksijan sielu -teoksen arvontaan. 

4. Tossut jalkaan ja menoksi!