Sport
”Valehtelin 20 vuotta, etten kiireen takia ehdi syömään lounasta.”
”Valehtelin 20 vuotta, etten kiireen takia ehdi syömään lounasta.”

Toimittaja Anna Perho myöntää, että ennen hän kyttäsi kaloreita, jotta paino pysyisi hallinnassa. Nyt ruokavalio on rentoutunut ja syyllisyys kaikonnut. 

Nautintomyönteinen keskitien meininki – siinä on toimittaja Anna Perhon ruokafilosofia. Matka säännölliseen ja joustavaan ruokailuun ei ollut ihan helppo, vaan sitä edelsi vuosien maaninen kalorien laskenta ja ruokamorkkikset.

– Huomasin joitakin vuosia sitten, että jokainen suupalani aiheutti jonkinasteista syyllisyyden tunnetta. Minua rasittaa suomalaisten insinöörimäinen ruokapuhe, jossa ruoka arvotetaan ravintotaulukoiden kautta.

"Ennen uskoin, että jos lakkaan kyttäämästä painoa ja kaloreita, lihon välittömästi kymmeniä kiloja. "

Syömisen mullisti kaupallinen työprojekti, jossa testattiin kotikäyttöistä kehonkoostumusmittaria. Asiantuntija analysoi kokeilun tulokset.

– Hän luki papereistaan, että rasvaprosenttini oli hälyttävällä tasolla. Teksti ei muutenkaan ollut mairittelevaa. Olin samoihin aikoihin aloittanut treenaamisen personal trainerin kanssa ja olin kuitenkin normaalipainoinen. Silloin jokin napsahti.

Anna tajusi, että vaaka oli ohjannut hänen mielialojaan jo tarpeeksi monta vuotta. Suivaantuneena hän lopetti kerrasta kehonkoostumuksen mittaamisen, vaa’alla käymisen ja kalorien laskemisen.

– Ennen uskoin, että jos lakkaan kyttäämästä painoa ja kaloreita, lihon välittömästi kymmeniä kiloja. Toisin kävi. Koen nyt punnitsemisesta vapautuneena, että syön ensimmäistä kertaa elämässäni ilman syyllisyyttä. Kuuntelen kroppaani ja annan sille, mitä se tarvitsee.

Säännöllinen syöminen kuulostaa ehkä tylsältä, mutta se on osoittautunut toimivaksi painonhallintakeinoksi. Anna arvioi ateriarytminsä pysyvän hyvänä jo noin 70–80-prosenttisesti. Keho on tottunut siihen, että tiettyinä aikoina tankataan.

– Valehtelin itselleni ja muille 20 vuotta, että en kiireen takia ehdi syömään lounasta.

"Kuuntelen kroppaani ja annan sille, mitä se tarvitsee."

Nyt Anna tietää, että aivot tarvitsevat sekä lounaan mukana tulevan ravinnon että tauon.

– Jos ei syö, suorituskyky laskee ja kyky tehdä päätöksiä heikkenee.

Keikkapäivinä Anna saattaa siirtää nälkää pähkinöillä tai ruisleivällä, jos kunnon ateriaa ei ole tarjolla.

– Joku fiksu on sanonut, että aina voi valita parhaan niistä vaihtoehdoista, mitä saatavilla on. Satunnaiset repsahdukset eivät ratkaise mitään. Oikeanlaisten ruokailutapojen rakentaminen on maratonhommaa, ei pikajuoksua.

Kotioloissa Anna kokkaa vähintään kerran päivässä, joskus kaksikin. Hän satsaa hyvälaatuiseen kotiruokaan. Pasta on helppo tapa ruokkia koko perhe, ja kananmunasta saa tehtyä ihan mitä vain.

– Hektisenä päivänä oikein odotan, että milloin pääsen tekemään ruokaa. Se on rentouttavaa. Se on myös päivän ainoa hetki, jolloin katson samalla tv:tä tai Netflixiä. Pyrimme syömään iltaruoan yhdessä perheenä.

"Pyrimme syömään iltaruoan yhdessä perheenä."

Annan tietää syövänsä liikaa suolaa. Majoneesiakin menee melkoisia määriä. Eikä Anna myöskään sylje lasiin.

– Kun mikään ei ole kiellettyä, nautinto terävöityy.

Anna piti ruokapäiväkirjaa

 

 

Ravitsemusasiantuntija Laura Toivola kommentoi Annan ruokapäiväkirjaa: 

Hyvin menee

Stressaamaton asenne syömisissä on hyväksi, jos pystyy samalla syömään sopivan terveellisesti.
Anna luottaa kehon kuunteluun kaloreiden laskemisen sijaan. Nälän ja kylläisyyden mukaan ja itselle sopivassa rytmissä syöminen ovat erinomainen pohja ruokavaliolle.

Kasviperäinen proteiini ja ravinteikkaat kasvikset lautasella ilahduttavat: nyhtökaura, linssit, hummus, kaalit, hedelmät, marjat. Niitä voisi olla päivittäin.


Paranna vielä

Terveellistä täysjyvää voisi käyttää enemmän ja monipuolisemmin. Esimerkiksi täysjyväkaura olisi terveysteko.

Suolan käyttöön voi olla hyvä kiinnittää huomiota. Graavilohi, majoneesi, juustot ja nuudelien mausteseokset sisältävät runsaasti suolaa. Sydänmerkistä on apua pakkausmerkintöjä tutkaillessa.

Alkoholia kuluu melko runsaasti päiväkirjaviikolla, joten sitä tarkkailisin.
 

Anna kommentoi saamaansa palautetta: 

”Hyviä pointteja, ja pääsin vähemmillä nuhteilla kuin arvelin. Viikolla oli poikkeuksellisen paljon rientoja, joten eurooppalaisiksi juomatavoiksihan se meni. Täysjyväkauraa olen syöttänyt aikanaan vain hevosille, mutta otan selvää tästä. Suolan käyttö ei juuri huoleta, koska minulla on alhainen verenpaine.”

anna perho, 48

  • Sisältöyrittäjä, valmentaja, inspiraatiopuhuja.
  • Asuu Helsingissä, naimisissa. Kaksi poikaa.
  • Harrastaa lukemista, golfia, avantouintia ja sekalaista liikuntaa.