Sport
Oona Tolppasen kolmella yhdistelmäliikkeellä poltat rasvaa ja kohotat kuntoa.

Valitse sykettä nostavia yhdistelmäliikkeitä, niin poltat rasvaa tehokkaasti. Oona Tolppanen näyttää kolmen liikkeen treenin.

 

Rasvanpoltto ja kiinteytys onnistuu kotona ilman välineitäkin. HIIT-tyyppinen intervallitreeni on monestakin syystä kiinteää kroppaa haikailevan kaveri: saat tehtyä tehokkaan harjoituksen omalla kehonpainolla.

– Isot liikkeet nostavat tehokkaasti sykettä. Et tarvitse kuin muutaman liikkeen, kun kaikki kropan isot lihakset tekevät töitä, liikunnanohjaaja, hyvinvointibloggaaja Oona Tolppanen toteaa.

Oona Tolppanen näyttää kolmen teholiikkeen treenin, joka vahvistaa koko kehon lihaksia, parantaa hapenottokykyä ja polttaa rasvaa. Kun kunto kasvaa, voit säätää treenin pituutta tekemällä pidempiä sarjoja tai useampia kierroksia.

– Muista pitää keskivartalo tiukkana kaikissa liikkeissä ja huolehdi, että polvet pysyvät aina varpaiden kanssa samassa linjassa, Tolppanen vinkkaa.

Tee mieluummin muutama huolellinen toisto isoilla liikeradoilla kuin monta toistoa heikolla tekniikalla.

Tee kuntopiiri HIIT-tyyppisesti eli noin 20-30 sekuntia yhtä liikettä niin, että syke nousee tehokkaasti, ja pidä välissä pieni tauko. Tee kierroksia oman kunnon mukaan, 5-20 minuuttia on hyvä kokonaiskesto rasvaa polttavalle treenille. Tee treeni 1-3 kertaa viikossa.

Katso Oona Tolppasen treenivideo jutun alusta.

1. Burpee + sammakkohyppy

Seiso haara-asennossa, ota käsien avulla vauhtia, jousta polvista ja tee tasajalkahyppy. Laskeudu siitä punnerrusasentoon, laske rintakehä lattiaan, palaa takaisin suorille käsille ja jatka taas tasajalkahypystä. Voit pitää myös polvet maassa punnerruksessa ja hyppimisen sijaan askeltaa.

2. Nousu käsien varasta

Aloita lankkuasennosta, kyynärvarret lattiassa. Nouse suorille käsille keskivartalo tiukkana ja ponnista tasajalkaa käsien lähelle. Kämmenet pysyvät paikoillaan lattiassa. Ponnista tasajalkaa takaisin taakse ja toista liike.

3. Eskimokellahdus + ylösnousu

Seiso jalat hartianlevyisessä haarassa, käsivarret suorina vartalon edessä tasapainottamassa. Laske rivakasti takapuoli lattiaan ja jatka matkaa: keinahda selkä pyöreänä taakse ja takaisin eteen, ja ponnista takaisin ylös suorille jaloille. Jatka liikettä.

Sport

Lotta Näkyvä on mukana ensi vuonna esitettävässä Selviytyjissä. Mikä viidakossa pelottaa eniten ja mitkä ovat hänen valttejaan?

Lue myös juttu: 

Sport

Malli Lotta Näkyvä viettää kesäkuun lopulla kolmekymppisiään. Todellinen käännekohta tuli eteen jo vuosi sitten.

Viime kesänä Lotta Näkyvä oli valmistautumassa ystävänsä häihin, kun hänet lävisti voimakas pelko.

– Tuntui kuin en olisi saanut happea ja sekoan. Aviomieheni Kristian sai lähteä häihin yksin, kun jäin sänkyyn makaamaan.

Lotta heräsi siihen, että hän oli vaivihkaa ajanut itsensä uuvuksiin: suorittanut kaksia opintoja ja matkustanut Kristianin luo ulkomaille aina kun mahdollista. Lopulta Lotan isän, Aki Hintsan, kuolema romahdutti korttitalon.

– Sängyssä maatessani ajattelin, etten ansaitse seuraavaa hengitystäni, koska en ole tehnyt mitään sen eteen.

"Suorittaminen ei tee minusta yhtään tehokkaampaa."

Kohtaukset loppuivat vasta, kun Lotta alkoi keskustella itsensä kanssa raivorehellisesti ja käsitellä tunteitaan.

– Olin ollut jopa ylpeä siitä, etten tarvitse lepoa tai vapaapäiviä. Mutta paniikkikohtaukset pakottivat nöyrtymään. Oivalsin, ettei omaa arvoa tarvitse ansaita. Nyt ymmärrän myös, ettei suorittaminen tee minusta yhtään tehokkaampaa.

Enää Lotta ei aloita aamujaan lukemalla sähköposteja, vaan hiljentymällä, meditoimalla ja rukoilemalla. Hän tahtoo rauhoittaa hetken kiittääkseen uudesta päivästä ja siitä, että on elossa.

– Olen hyväksynyt myös sen, että olen aina "work in progress".

Miten Lotta pitää huolta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan? Mikä liikuntalaji koukuttaa hänet extreme-elämyksiin? Lue koko haastattelu Soprt-lehden numerosta 6-7, joka ilmestyy 14.6. Tilaajan voit lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi.