Superbin erikoisuus on tilava matkustamo.
Superbin erikoisuus on tilava matkustamo.

Uutuusmalli näyttää fiiniltä mutta ottaa myös ympäristön huomioon.

Škodan uutuusmalli Superb on nousemassa Octavian rinnalle toiseksi menestyjäksi. Se ei ole mikään ihme, sillä Superbissa on paketti kasassa. Se sijoittuu isompien keskikokoisten autojen luokkaan, mutta näyttää fiinimmältä ja arvokkaammalta: siinä on edustusautomaista henkeä.

Varustetaso on mainio ja sisätilat ovat viimeistellyt. Hinta on kuitenkin kuin perheauton. Koeajettu 1,4-litrainen malli irtoaa 30 000 eurolla, mutta vaikuttaa tyyriimmältä.

Moottorivalikoima on laaja. Ennen ratin taakse hyppäämistä mietin, mahtaako testissä ollut 1,4 litran kone olla riittävä näin kookkaalle autolle, mutta epäluulo osoittautui vääräksi. Auto esiteltiin Itävallassa, jonka kapeilla vuoristoteillä riittää mutkia ja korkeuseroa. Moitteen sijaa ei ollut: meno oli ripeää ja vääntävää.

Modernin teknologian ansiosta keskikulutus ja päästöt pysyvät aisoissa. Škoda vihertää muutenkin: lähes 95 prosenttia uuden Superbin osista ovat kierrätettäviä.

Superbin erikoisuus on huomattavan tilava matkustamo, josta etenkin takana istuvat iloitsevat. Kattolinjaa on venytetty niin, ettei se monien nykyautojen tapaan kaarru alas juuri takapenkkiläisten päiden kohdalla. Muutenkin tilaa on kuin pienessä limusiinissa.

Auto on täynnä fiksuja yksityiskohtia. Kahdessa osassa aukeava Twindoor-takaluukku helpottaa lastausta, ja takaoven paneelista löytyy sateenvarjo: sadevesi valuu kotelosta pois, jolloin varjo kuivuu itsestään.


Škoda Superb 1.4 TSI Ambition

- Keskikulutus 6,6 l

?- CO2-päästöt 157 g/km

- ?Teho 125 hv

- ?Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s

- ?Huippunopeus 201 km/h

- ?Hinta 30 190 euroa