Kesäkurpitsakausi on parhaimmillaan, eli nyt vaan uutta trendiruokaa testaamaan. Kuva: Shutterstock
Kesäkurpitsakausi on parhaimmillaan, eli nyt vaan uutta trendiruokaa testaamaan. Kuva: Shutterstock

Banaanilettuvillitys alkaa laantua, nyt kohkataan zoatsista.

Innostuitko terveellisistä banaaniletuista tai lehtikaalisipseistä? Tai ehkä pyöräytät kukkakaalista pitsapohjan? Vai yritätkö keksiä epätoivoisesti sijoituskohteita kasvimaan kesäkurpitsoille? Trendiresepti zoats on sinua varten.

Zoats kuulostaa nuorison slangisanalta, mutta oikeasti se on netin terveysgurujen lanseeraama lyhennys ruokalajille nimeltä zucchini oats, siis kesäkurpitsapuuro.

Zoats syntyy yksinkertaisesti niin, että tavalliseen puuroon lisätään hienoksi raastettua kesäkurpitsaa. Tämä voi kuulostaa epäilyttävältä, mutta niin kuulosti lehtikaali smoothien joukossakin aikanaan, eikö totta? Zoats-annoksen maku on oikein mainio, ja kikassa on monia terveyshyötyjä.

Raaste kasvattaa kätevästi päivän vihannessaldoa. Kesäkurpitsa sisältää muun muassa C- ja E- vitamiinia sekä A-vitamiinin esiastetta. Se myös edistää ruoansulatusta ja suojaa suoliston limakalvoja.

Kun jatkat puuroa kesäkurpitsalla, voit myös ahmia entistä suuremman annoksen. 100 grammassa kesäkurpitsaa on vain 18 kilokaloria. Lisäksi hieno raaste tekee puuron rakenteesta kermaisen, usko tai älä.

 

A photo posted by @lusilusi1606 on

Näin teet zoats-annoksen

Kesäkurpitsaraaste lisätään puurokattilaan heti keittämisen alkuvaiheessa. Määrää voi säädellä oman maun mukaan, mutta hyvä suhde aineksille on esimerkiksi saman verran nestettä ja kesäkurpitsaa ja puolet vähemmän puurohiutaleita. Nesteeksi käyvät yhtä lailla vesi, maito kuin vain kasvimaidot. Keitä seosta tavalliseen tapaan, kunnes puuro on sopivan paksua.

Enää pitäisi keksiä zoats-sanalle suomenkielinen vastine. Zucchini-puuro eli zuuro?

Jos vihertävä väri on mielestäsi vastenmielinen, peitä puuro hedelmillä ja marjoilla tähän tyyliin:

Lähteet: kasvikset.fi, fineli.fi