Heikottaako, turvottaako tai näyttääkö ihosi elottomalta? Usko tai älä, myös puhdas kasvisruokavalio voi lihottaa.

Vegaaniruokavalio on puhdas kasvisruokavalio, eikä se sisällä mitään eläinperäisiä tuotteita. Moni luuleekin, että pelkästään kasviksille ja hedelmille perustuva ruokavalio on automaattisesti terveellinen. Näin ei kuitenkaan ole.

– Veganismi voi olla monelle täydellinen ruokavalio, mutta joissain tapauksissa se ei ole terveyden kannalta paras vaihtoehto, sanoo ravitsemusasiantuntija Kate Scarlata Womens Health -sivustolla.

Nämä kuusi oiretta voivat olla elimistösi viestejä siitä, että olisi aika harkita vegaaniruokavaliota tarkemmin:

1. Jatkuva turvotus

Vegaanidieetin myötä kuituja, hiilihydraatteja ja sokeria sisältävien kasvisten määrä ruokavaliossa lisääntyy. Kaalit, pavut ja hernekasvit voivat kerryttää nestettä suolistoon.

– Joskus turvotusta esiintyy vain uuden ruokavalion aluksi, mutta jos turvotus ei taltu myöhemminkään, voi olla, että veganismi ei sovi sinulle, Scarlata sanoo.

2. Suvussa on osteoporoosia

Maitotuotteita pidetään parhaana kalsiumin lähteenä. Vegaaniruokavalioon maitotuotteet eivät kuulu, joten kalsiumia pitää saada muualta. Suurimmalle osalle vegaaneista tämä ei tuota ongelmia, mutta jos suvussa esiintyy luusto-ongelmia, kuten osteoporoosia, kannattaa asian kanssa olla erityisen tarkkana.

3. Olo on voimaton

Raudanpuute aiheuttaa väsymystä ja anemiaa. Myös erityisesti B12-vitamiinin saantiin tulisi kiinnittää huomiota. Päänsäryt, heikotus ja yleinen voimaton olo tai ruokahaluttomuus voivat viestiä siitä, että elimistö kaipaa enemmän B12-vitamiinia. Vegaanit voivat syödä vitamiiniannoksensa purkista.

– B12-vitamiinia on luonnostaan ainoastaan eläinperäisissä tuotteissa, mutta se on tärkeää monille elimistön toiminnoille, sanoo Scarlata.

4. Näytät kalpealta tai muuten huonokuntoiselta

Jos iho alkaa muuttua erityisen kalpeaksi tai hiukset alkavat harventua tai kynnet haurastua, voi olla, ettet saa nykyisestä ruokavaliostasi kaikkia tarvittavia ravintoaineita.

– Elimistön viestejä kannattaa kuunnella.

Toimiakseen normaalisti keho tarvitsee riittävästi proteiineja. Jos niitä ei saa ravinnosta, elimistö alkaa kuluttaa omia varastojaan. Riittävään proteiininsaantiin on siis kiinnitettävä huomiota.

5. Alat lihoa

Monen ensimmäinen ajatus on, ettei pelkästään kasviksia sisältävä ruokavalio voi lihottaa. Mutta vegaanitkin voivat syödä esimerkiksi perunalastuja.

Kaikki erikoisruokavaliot vaativat hieman ylimääräistä vaivaa, jotta ne ovat riittävän monipuolisia ja terveellisiä.

– Jos ei jaksa pitää huolta siitä, että ruoka sisältää riittävästi tarvittavia vitamiineja ja hivenaineita, vaan valitsee ennemmin vain vegaanikeksin, on mietittävä, onko ruokavalio hyväksi, Scarlata sanoo.

Lähde: Womens Health

Lue myös:

Huutaako elimistösi vitamiineja – viisi paljastavaa oiretta

Vuosia vegaanina elänyt Rakel Liekki: "Lopulta nautinnonhalu vei voiton"

Lihansyöjä, opettele nämä tavat vegaaneilta!