Puoli kiloa kasviksia päivässä tulee täyteen supernopeasti, kun vähentää eläinkunnan tuotteiden käyttöä. Kuva: Shutterstock
Puoli kiloa kasviksia päivässä tulee täyteen supernopeasti, kun vähentää eläinkunnan tuotteiden käyttöä. Kuva: Shutterstock

Nämä herkulliset vinkit auttavat keventämään ruokavaliota ja säästämään ympäristöä, vaikka ei haluaisikaan luopua kokonaan eläinkunnan tuotteista.

Trendikkäässä vegaanihaasteessa idea on elää kuukausi ilman eläinkunnan tuotteita. Myös moni julkkis, kuten Olavi Uusivirta, Ville Niinistö ja Anna Puu, on ottanut haasteen vastaan. Hollywoodissa vegaanius on ollut muotia jo monta vuotta.

#vegaanihaaste #day4 #porkkanakikhernekeitto #etenee

Kuva, jonka Olavi Uusivirta (@olaviuusivirta) julkaisi

Vegaaniruokavalio on terveellinen, ekologinen ja eläinten kannalta eettinen. Siitä voi ottaa oppia, vaikka ei olisikaan valmis luopumaan kokonaan esimerkiksi maitotuotteista tai lihasta. Kokosimme helpot vinkit:

1. Korvaa levite avokadolla

Kun ladot leivälle avokadoa, saat voin tai juuston kovien rasvojen tilalle hyviä rasvoja. Ennen kaikkea avokado on kuitenkin superherkullista. Viipaloi tai muussa avokadoa leivälle ja mausta halutessasi esimerkiksi sitruunamehulla ja mustapippurilla. Voit myös kokeilla tätä avokadokastiketta tai guacamolea.

2. Vaihda juusto hummukseen

Hummuksessa on mukavasti proteiinia, ja se on kevyempi vaihtoehto kuin juusto. Hummus sopii hyvin esimerkiksi leivän päälle, dipiksi kasvisten kanssa ja kastikkeeksi tai lisuukkeeksi monella aterialla. Mikä parasta, hummus syntyy nopeasti. Kokeile esimerkiksi tätä pikahummusta. Jos noudatat täysin vegaanista ruokavaliota, jätä reseptin hunaja pois.

3. Tee pähkinöistä voita

Perinteisen maapähkinävoin lisäksi "voita" voi valmistaa myös esimerkiksi cashewpähkinöistä tai manteleista. Pähkinävoi sopi loistavasti esimerkiksi leivän päälle ja jälkiruokiin.

4. Anna tofulle tilaisuus

Trendikkäs tofu on kätevä proteiinin lähde. Kokeile vaikka nuudelikeittoa.

5. Surauta smoothie

Raikas smoothie syntyy helposti myös ilman jogurttia tai rahkaa. Nesteenä voi käyttää vettä, mehua tai kasvipohjaista juomaa, kuten cashew-, manteli-, kookos- tai soijamaitoa. Esimerkiksi tässä vadelma-mantelismoothiessa on mukana mantelijuomaa, tässä hedelmäsmoothiessa mantelimaitoa ja tässä vihersmoothiessa omenamehua.

6. Maista seitania

Seitan on niin lähellä lihaa, että vannoutunut lihansyöjäkin saattaa mennä halpaan. Sitä saa nykyään monesta ravintolasta, mutta seitania voi tehdä myös itse.

7. Valmista marenkia

Uskomatonta, mutta toimii oikeasti. Säilöttyjen kikherneiden liemestä voi tehdä vegaanista marenkia.

8. Kokeile tuhtia salaattia

Ruokaisa salaatti ei kaipaa eläinkunnan tuotteita. Esimerkiksi bulgur-salaatti, paahdettu kukkakaalisalaatti, pähkinäinen juuressalaatti ja lehtikaali-seesamisalaatti ovat täysin vegaanisia.

9. Tee tahnoja

Erilaiset tahnat, jotka toimivat kastikkeina, lisukkeina ja leivällä, ovat vegaaniruokavalion perusjuttuja. Kokeile vaikka munakoisotahnaa tai tahnaa aurinkokuivatuista tomaateista.

10. Kokkaa pastaa

Pasta voi olla älyttömän hyvää ilman eläinkunnan tuotteita. Esimerkiksi tuoreista tomaateista syntyy ihana kastike.

11. Älä unohda jälkkäriä

Ilman eläinkunnan tuotteita voi hyvin myös herkutella. Esimerkiksi vegaaninen suklaamousse ja banaanijäätelö maapähkinävoilla maistuvat mahtavilta.

Karjalanpiirakoiden pikaversiot eli tuttavallisemmin pikapiirakat syntyvät yhdistelemällä kahta eri puuroa.

Karjalanpiirakka on kiistatta yksi Suomen rakastetuimmista perinneherkuista.

Ehta karjalanpiirakka leivotaan tietenkin sujauttamalla riisi- tai ohrapuuroa ohuenohueen, hapattamattomaan ruiskuoren uumeniin. Koko komeuden kruunaa kaunis rypytys, jonka oikeaoppisessa tekemisessä voi kestää varsinkin aloittelijalta tovi jos toinenkin.

Piirakoiden valmistaminen on kokonaisuudessaan varsin työlästä puuhaa. Valmistuksessa saattaa hurahtaa kokemattomalta piirakanpyörittäjältä tunteja – ja kokenutkin piirakkamestari saattaa välillä kaivata helpotusta prosessiin.

Miten se onnistuisi, voiko piirakoita tehdä perinteistä tyyliä nopeammin?

Tottahan toki! Yhden vaihtoehdon tarjoaa personal trainer Kiira Laakkonen, joka esitteli karjalanpiirakoiden pikaversion reseptin Facebookissaan. Vaikka Kiiran jakama resepti on hänen omaa käsialaansa, kunniaa pikapiirakoiden ideasta hän ei tohdi ottaa itselleen.

– Mummini on aina leiponut perinteisiä karjalanpiirakoita kaikkiin juhliin. Kun mummille tuli ikää, hän ei enää jaksanut koko karjalanpiirakkaprosessia: kaulimista, rypyttämistä ja muuta. Hän kuitenkin halusi tarjota piirakoita edelleen juhlissa ja kutsuilla, joten hän kehitteli pikapiirakat, joista nykyinen ohjeeni on sovellettu, Kiira kertoo Me Naisille.

Pikapiirakat syntyvät varsin yksinkertaisesti: niiden kuoriosa on kaurapuuroa ja sisus riisipuuroa. Kiiran kehittelemä resepti on gluteeniton ja halutessa myös maidoton.

– Nämä soveltuvat todella hyvin esimerkiksi viikonlopun aamupalaksi puuron tilalle. Hitaasti imeytyvien hiilihydraattien vuoksi ne toimivat loistavasti myös välipalana juuston, kasvisten ja vihannesten kera. Parhaimmilta ne maistuvat lämpiminä, Kiira kertoo.

Vaikka aitoja, alkuperäisiä ja itse tehtyjä karjalanpiirakoita pikapiirakat eivät ehkä päihittäisi, Kiira suosittelee niitä ehdottomasti korvaamaan kaupan valmispiirakat.

– Kaupan tuotteissa on aina lisäaineita ja säilöntäaineita sekä runsaasti suolaa. Ne ovat paljon epäterveellisempiä kuin kotitekoiset.

Näit gluteenittomat pikapiirakat tehdään:

  1. Valmista ensin riisipuuro. Keitä noin 8 dl vettä kiehuvaksi. Lisää 4 dl puuroriisiä ja kypsennä. Lisää 1 litra täysmaitoa (tai kauramaitoa). Anna puuron hautua miedolla lämmöllä. Lisää lopuksi suolaa oman maun mukaan.
  2. Valmista kaurapuuro. Keitä noin 1 litra vettä kiehuvaksi. Lisää 5 dl gluteenittomia kaurahiutaleita ja keitä puuro välillä sekoittaen. Lopuksi lisää joukkoon iso kananmuna ja suolaa maun mukaan. (Kananmuna sitoo puuron paremmin yhteen, mutta se ei ole välttämätön.)
  3. Anna puurojen jäähtyä. Voit tehdä puurot myös edellisenä päivänä valmiiksi. Näin ne pysyvät paremmin kasassa.
  4. Kokoa piirakat! Lisää lusikallinen kaurapuuroa leivinpaperille ja tasoita muotoon. Lisää päälle noin ruokalusikallinen riisipuuroa ja tasoita. Voitele piirakoiden pinta kananmunalla.
  5. Paista kiertoilmalla 180 asteessa kunnes piirakoiden pinta on rapsakka ja saanut kunnolla väriä.
  6. Syö piirakat esimerkiksi luomuvoin kera – ja nauti!

Lisää personal trainer Kiira Laakkosen reseptejä sekä treeni- ja hyvinvointivinkkejä löydät hänen Instagramistaan @kiirakirsikka ja Facebook-sivuiltaan

Tässä se nyt on: runeberginpannari! Kuva: Soppa 365
Tässä se nyt on: runeberginpannari! Kuva: Soppa 365

Soppa 365 on keksinyt uuden tavan nauttia klassikkoherkkua.

Pian saa herkutella oikein kunnolla, sillä ensi kuussa vietetään sekä Runebergin päivää että laskiaista. Runebergintortut ovat kestohitti, mutta voi suomenruotsalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin päivää juhlistaa muutenkin kuin tortuilla. Soppa 365 on nimittäin keksinyt, että runebergintortusta tutut maut sopivat vallan mainiosti myös pannariin.

Pannari saa tortun tapaan klassikkoherkun maun tilkasta karvasmanteliöljyä, mutta lisäksi siihen voi murustaa joulusta ylijääneet piparit. Pannarin kruunaavat tietenkin vadelmamarmeladi ja sokerikuorrutus. Katso runeberginpannarin ohje Soppa365.fi:stä

Pannarin lisäksi klassikkoherkusta voi tuunata myös vadelmaisen drinkin:

Runebergindrinkki

ohje: Katja Nordlund

Vadelmainen runebergindrinkki sopii joko tortun korvikkeeksi tai kaveriksi. Kuva: Katja Nordlund
Vadelmainen runebergindrinkki sopii joko tortun korvikkeeksi tai kaveriksi. Kuva: Katja Nordlund

1 dl kotimaisia pakastevadelmia
2 rkl vodkaa
1/2–1 tl mantelilikööriä (amaretto)
1 tl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
ripaus kardemummaa
koristeeksi piparkakkumuruja

  1. Käytä hiukan sulaneita vadelmia. Älä kaada marjoista irtoavaa mehua pois, vaan käytä myös se juomaan.
  2. Mittaa ainekset tehosekoittajaan tai sauvasekoittimen kulhoon. Annostele mantelilikööriä makusi mukaan.
  3. Pyöräytä tasaiseksi seokseksi. Painele seos tiheän siivilän läpi, jotta saat juomasta sileää.
  4. Kaada juoma lasiin.
  5. Raasta tai murusta koristeeksi pala piparkakkua.

Jos pannari tai drinkki kuulostavat turhan villeiltä makuusi, perinteisen ohjeen runebergintorttuun löydät tämän jutun alusta:

Me Naiset ja Soppa 365 kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.