Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Meneekö sormi suuhun ruokaöljysuossa? Lue alta pieni opas ruuanlaitossa käytettävistä öljyistä.

Rypsiöljy sopii kaikkeen ruuanlaittoon, myös paistamiseen. Normaalisti rypsiöljy on melko mautonta, mutta maukkaampi kylmäpuristettu versio sopii jopa salaatteihin.

Oliiviöljy sopii rypsiöljyn tavoin kaikenlaiseen ruuanlaittoon, mutta sen laadukkainta extra virgin -versiota, eli ekstraneitsytöljyä, ei suositella paistamiseen korkeilla lämpötiloilla. Oliiviöljyt luokitellaan laadun perusteella. Hienoimmat sopivat ruokiin, joissa öljyn maku pääsee esille, esimerkiksi salaatteihin ja pestoihin, normaalitasoiset taas yleisesti ruuanlaittoon. Oliiviöljy ei sovi friteeraukseen.

Kookosöljy ei sovi paistamiseen, mutta maistuu muuten ruuassa hyvältä – jos siis pitää kookoksen mausta. Kookosöljy sopii parhaiten leivontaan. Sitä käytetään myös kotikosmetiikassa, kuten myös avokadoöljyä ja oliiviöljyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Avokadoöljyllä voi paistaa, mutta se maistuu kookosöljyn tavoin vahvasti pääraaka-aineelleen, avokadon hedelmälihalle. Avokadoöljykin käy kauneudenhoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Camelinaöljy on ravintorikas yleisöljy, mutta kallis sellainen. Se on puristettu ruistankion siemenistä.

Seesamiöljy ei kestä kovin hyvin kuumennusta, mutta antaa ruuan makuun aasialaisia vivahteita. Seesamiöljyä, erityisesti paahdetuista seesaminsiemenistä valmistettua, käytetään usein aasialaisessa keittiössä. Seesamiöljyn tavoin myös maistuva maapähkinäöljy on käytetty ruuanlaittoöljy Aasiassa.

Auringonkukkaöljy on rypsiöljyn kaltainen yleisöljy, joka sopii kaikkeen ruuanlaittoon.

Kurpitsansiemenöljyä ei kannata kuumentaa, vaan käyttää sellaisenaan vaikkapa salaatin maustamiseen.

Maalasjärjellä pärjää pitkälle: jos et tykkää avokadon mausta, älä käytä sen hedelmälihasta tehtyä öljyä ruuanlaitossa. Jos taas käytät pitkän pennin öljyostoksilla, älä tuhlaa sitä paistamiseen.

– Minulla on kahden pullon taktiikka: rypsiöljyä paistamiseen ja leivontaan, herkutteluun laadukasta oliiviöljyä. Kahdella pärjää pitkälle, Me Naisten ruokatoimittaja Katja Nordlund vinkkaa.

Huojentavaa!

Lue lisää öljyistä ET-lehden sivuilta. Helsingin Sanomien sivuilta löydät lisää tietoa kasviöljyjen terveellisyydestä.

Lue myös:

Nyt purskutellaan öljyllä!

Miksi öljystä tuli hiustenhoidon superhitti?

Näin käytät hiusöljyä – ammattilaisen neuvot

Sisältö jatkuu mainoksen alla