Sokeri kannattaa kuitenkin jättää pois. Kuva: Shutterstock
Sokeri kannattaa kuitenkin jättää pois. Kuva: Shutterstock

Ota mallia lapsilta ja hörppää kuppi kuumaa iltaisin. Mutta millaista kuumaa?

Tutkijat ovat löytäneet täydellisen iltajuoman. Onko se tee? Ei ole. Entäpä kupillinen kahvia? No, eipä sekään. Niin kahvi kuin teekin sisältävät kofeiinia, eikä sen nauttiminen ennen nukkumaanmenoa kannata.

Entä yömyssy? Eikös pieni annos alkoholia nukuta? Harvoin nautittuna yömyssystä ei ole haittaa, mutta jokailtaisena tapana se sotkee unensaantia.

Kyseessä on sen sijaan kupillinen kaakaota!

Ei kofeiinia, ei virkistävää sokeria (kunhan kaakaonsa tekee sokerittomasti vaikkapa vanhanaikaisesta tummasta kaakaosta), ja mikä parasta, paljon flavonoideja! Tuoreiden tutkimuksien mukaan kaakaon flavonoidit auttavat ehkäisemään dementiaa, eli parantavat muistia.

Ihme aine tuo kaakao. Muistin virkistämisen lisäksi se voi alentaa verenpainetta. Lue lisää tutkimuksesta Tiede-lehden sivuilta.

Lue myös:

Kun uni ei tule, tämä yksinkertainen vinkki voi auttaa

Etkö saa unta? Ajattelet vääriä asioita!

Pätkiikö? 7 keinoa, joilla voit parantaa muistiasi