Suvi Heinosen ruokalasku viikolta voi olla vain kymmenen euroa.

Suvi Heinonen, 21, opiskelija

"Suunnittelen maanantaisin viikon ateriat ja kirjoitan ostos­listan. Jotta en tekisi liikaa heräteostoksia, käyn kaupassa vain kerran tai kaksi viikossa. Jos ostaisin mitä huvittaa, en ehtisi syödä kaikkea ja joutuisin heittämään ruokaa roskiin. Tällä systeemillä kauppalasku ei nouse viikossa yli 20 euron, vaikka meitä on kaksi syömässä.

Kokkaan usein parin päivän tarpeeseen. Makaronilaatikosta riittää syötävää pariksi päiväksi, ja myös keitot ja kastikkeet maistuvat lämmitettyinä. Mietin valmiiksi myös eväät, jos viikolle sattuu työpäiviä. Kinkkukiusaus, kana- ja jauhelihakastike ovat käteviä pakata töihin mukaan.

Jos jauheliha tai jokin muu perus­aines on tarjouksessa, ostan sitä enemmän ja paistan osan pakastimeen. Minulla ei ole koskaan sellaista tilannetta, ettei keittiöstä löytyisi mitään syötävää. Pakastimessa on aina jotakin, ja kaapista löytyy vähintään makaronia, tonnikalaa, riisiä ja laatikko lasagne-
aineksia. Joskus tekee mieli roskaruokaa, ja pari kertaa kuussa syön ulkona.

Lasken tarkasti, että kaikki ruoka tulee käytettyä. Siksi suosin lyhyitä reseptejä, joissa käytetään tavallisia aineksia. Jos ostaisin kaiken maailman mausteet ja tahnat, kaikkea ei tulisi hyödynnettyä.

Teen ostokset lähikaupoissa, mutta jos saan auton käyttööni, hurautan halvemman ruuan apajille isoon markettiin."

Suvin säästövinkit:
- Käy harvemmin kaupassa – teet vähemmän heräteostoksia.
- Laadi ruokasuunnitelma viikoksi. Osta vain aineksia, jotka tulevat varmasti syödyksi.
- Suosi keittoja ja uuniruokia, koska niitä voit syödä useamman päivän ajan.
- Pidä huoli, että kaapeista löytyy aina jotain syötävää. Osta säilyviä aineksia.
- Pakasta leipä viipaleina ja ota sulamaan aina yhden tai kahden päivän annos.