Hyvää puuroa ja pitkää elämää, kiitos. Kuva: Pia Inberg
Hyvää puuroa ja pitkää elämää, kiitos. Kuva: Pia Inberg

Nyt loppui se puuron parjaaminen! Lukekaapa tämä tutkimustulos.

Aamupuuro, sehän on maailman surkein aamupala! Ei pidä nälkää, koska ei sisällä proteiineja. Miksi sitä pitäisi puputtaa joka aamu? Tyhmä tapa, johon me suomalaiset olemme jumiutuneet pula-aikana paremman puutteessa. Puuro pois aamiaispöydistä!

Tsot, tsot. Eipäs nyt hätiköidä. Harvardin yliopiston tutkijoilla on nimittäin kerrottavaa. Ennen kuin pyyhit puuron ruokalistaltasi, lue tämä.

Tutkijoiden mukaan täysjyväpuuro alentaa sydänsairauksien riskiä ja pidentää ikää. Tämähän tarkoittaa sitä, että aamupuurotapaa voi taas ruveta puolustamaan.

Eikä Harvardin tutkimus ole mitään hölynpölyä, vaan tiukkaa tiedettä. Sitä varten tarkasteltiin yli 100 000 ihmisen ruokavaliota ja terveyttä yli 14 vuoden ajan. Ne tarkkailyryhmään kuuluvat, jotka söivät eniten kokojyvää, kuten puuroa, tummaa riisiä, maissia ja kvinoaa, pärjäsivät huomattavasti muita paremmin vertailussa.

Ja vielä puuroon palataksemme: tutkimuksen mukaan, jos päivän aikana syötiin 28 grammaa täysjyvätuotteita (vaikkapa sitten sitä puuroa), sydänsairauksien aiheuttamien kuolemien riski aleni jopa 9 prosenttia. Eikä pitkä ja sydänsairaukseton elämä ole täysjyvän ainoa hyvä puoli. Aiemmin niiden on todettu jo sisältävän lukemattomia eri hyviä hivenaineita, kuten sinkkiä, rautaa ja B-vitamiinia ja alentavan verenpainetta ja riskiä sairastua diabetekseen.

No niin, ehkä sopiva uudenvuodenlupaus olisikin painon pudottamisen sijaan syödä vuonna 2015 vähän enemmän täysjyvää ihan joka päivä?

Lähde: Telegraph

Lue myös:

Trendikäs ja herkullinen tuorepuuro syntyy kuin itsestään

Puuro on hyvän olon ruokaa