Nälkä ei välttämättä ole nälkä lainkaan. Tässä viisi syytä, jotka saattavat saada sinut syömään turhaan.

Kun on nälkä, silloin kannattaa syödä. Vai kannattaako? Joskus näläntunne saattaa johtua jostain ihan muusta kuin ravinnontarpeesta.

Ennen kuin suuntaat jääkaapille, kysy ensin itseltäsi onko sinulla oikeasti nälkä vai…

1. Oletko sittenkin janoinen?

Nestevaje saattaa tuntua nälkänä. Huolehdi siitä, että juot päivän aikana riittävästi vettä.

2. Näitkö juuri jotain herkullista?

Reseptit, ruokablogit ja muut ihanat ruokakuvat herättävät ruokahalun ja voivat saada vatsan kurnimaan.

3. Oletko väsynyt?

Väsyneenä nyt vain yksinkertaisesti nälättää. Vähentämällä univajetta vähennät syöpöttelynhalua.

4. Söitkö liikaa sokeria?

Sokeri, tuo valkoinen vihollisemme. Liiallinen sokerin syöminen sotkee hormonitasapainoa. Sekaisin olevat hormonit puolestaan välittävät aivoihin virheellistä tietoa siitä, että elimistö kaipaa ravintoa. Eli nälkä, nälkä, nälkä!

5. Oletko stressaantunut?

Se voi tuntua oikealta nälältä koska stressi lisää greliini-hormonin määrää, joka puolestaan aiheuttaa näläntunnetta.

Lähde: womenshealthmag.com

Lue lisää:

Saako nälän päästää kurnimaan? Asiantuntija vastaa

7 aamuun sopivaa ruoka-ainetta, jotka pitävät nälän loitolla