Avokado on vähäsokerinen smoothieaines, josta saa myös terveellisiä rasvoja. Kuva: Shutterstock
Avokado on vähäsokerinen smoothieaines, josta saa myös terveellisiä rasvoja. Kuva: Shutterstock

Näin teet vähäsokerisempia ja runsasproteiinisempia smoothieita.

Jos smoothiensa sekoittaa banaanista, marjoista tai hedelmistä ja mehusta, annoksen sokerimäärä kasvaa usein reippaasti. Näin on erityisesti kaupan valmissmoothieissa. 

Hedelmien ja vihannesten omat sokerit ovat toki sallittuja, mutta liika on liikaa. Esimerkiksi yhden banaanin, 100 grammaa mansikoita ja desilitran appelsiinimehua sisältävä smoothie voi sisältää jopa 30 grammaa sokereita.

Popsugar on tehnyt kätevän taulukon, josta ruoka-aineiden sokerimääriä voi vertailla. Elintarvikkeiden koostumuksia voi tutkailla myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämästä Fineli-tietopankista.

Hyviä vähäsokerisia smoothievihanneksia ovat taulukoiden mukaan esimerkiksi lehtikaali, pinaatti, avokado, parsakaali ja marjat, kuten karpalot, vadelmat ja mansikat.

Smoothieiden nesteiden välillä eroja on vähemmän, mikäli pysyy kaukana mehuhyllyltä. Esimerkiksi riisi-, manteli-, soija- ja kookosmaito ovat hyviä vähäsokerisia vaihtoehtoja.

Niukasti sokeria sisältävä, ravitseva smoothie syntyy esimerkiksi parista desilitrasta vadelmia, neljäsosasta avokadoa, sokeroimattomasta kookosmaidosta, teelusikallisesta pieneksi silputtua inkivääriä, ruokalusikallisesta limetin mehua ja noin desilitrasta jäämurskaa. Annoksessa on 225 kilokaloria, alle 7 grammaa sokeria ja 3,5 grammaa proteiinia. Lisää smoothievinkkejä löytyy alkuperäisestä artikkelista.

Lue myös:

Älä astu sokeriansaan – varo näitä seitsemää tuotetta

Tässäkö Anne Kukkohovin kauneuden salaisuus? Annen terveelliset smoothiereseptit

Onko smoothie kunnon aamiainen?

Neljä lihottavaa smoothiemokaa