Jogurttivälipalaa voi piristää kesän aikana kerätyillä marjoilla. Kuva: Shutterstock
Jogurttivälipalaa voi piristää kesän aikana kerätyillä marjoilla. Kuva: Shutterstock

Laihduttajakin saa syödä tukevia välipaloja, ravitsemusterapeutti Hanna Partanen muistuttaa.

Nälkä! Pakko saada ruokaa kitusiin, mutta mitä laihduttaja oikein saa syödä? Omena vai proteiinipatukka? Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen osaa varmasti kertoa, mitä kiloja karistavan kannattaa aterioiden välillä napostella.

– Vaikka painonpudottajan kannattaa suosia suht kevyitä välipaloja, kokonaisuus pitäisi ottaa huomioon. Monella vastaanotolleni tulevalla ongelmana on iltasyöminen. Iltaisin repsahdetaan ahmimaan liikaa ruokaa. Se voi johtua liian kevyestä lounaasta tai liian kevyistä välipaloista. Jos lounaalla syö 120 kilokalorin jauhelihakeiton tai salaatin ilman juustoa tai vaikka lohta ja välipalaksi pelkän omenan, ei ihme, että terveellisesti syöminen kosahtaa illalla. Painoa pudottavakin voi siis syödä tukevampia välipaloja, Hanna Partanen kertoo.

Millaisia ne tukevat välipalat sitten ovat?

– Toisilla proteiini pitää nälkää paremmin loitolla, toisilla kuitu. Testaa, kummalla pysyt kylläisenä.

Jos olet proteiinityyppiä, varaa välipalaksi maitovalmisteita eli vaikkapa jogurttia, rahkaa tai raejuustoa.

Vinkki! Piristä jogurttia tai rahkaa pakastemarjoilla. Tuo marjat aamulla kotipakkasesta työpaikalle, niin ne sulavat päivän aikana syömisvalmiiksi.

Jos taas pysyt kylläisenä kuidulla, varaa tauolle vaikka ruisvoileipä tai kaupasta pikkupakkauksessa myytäviä ruisnachoja.

– Ja hedelmiä, marjoja ja vihanneksia kaikkien olisi hyvä syödä välipalaksi. Osa tykkää täyttää mahaansa vaikka naposteluporkkanoilla ja toiset napsivat töitä tehdessään kirsikkatomaatteja rasiasta. Ja banaani ja omenat ovat aina helppo välipala, Hanna sanoo.

Vinkki! Osta maanantaina kaupasta koko viikon välipalat valmiiksi työpaikalle. Pidä hedelmiä esillä työpöydällä, jotta niiden syömisestä tulee tapa.

Mitä välipalaa Hanna pitää riskinä?

– Pähkinät. Ne ovat terveellisiä, mutta jos napsiminen on aivotonta ja pähkinöitä vetää kerralla 200 grammaa, saa enemmän energiaa kuin yhdestä suklaalevystä. Kourallinen tai kaksi on vielä hyvä välipalamäärä.

Vinkki! Jaa pähkinät kotona isommasta paketista pieniin kerta-annoksiin minigrip-pusseihin, jotta et söisi kaikkea kerralla.

Pähkinöiden lisäksi Hanna ei välttämättä suosittelisi proteiinipatukoita – ainakaan päivittäin syötynä.

– Proteiinipatukoissa on paljon eroja, ja ovathan ne parempi välipala kuin suklaapatukka, mutta niissäkin on paljon sokeria. Joillekin proteiinipatukat aiheuttavat vatsanväänteitä.

– On niillä etukin: proteiinipatukkaa voi säilyttää laukussa vaikka kaksi viikkoa, hedelmää ei, Hanna lisää.

Kaikki eivät tarvitse välipalaa. Välipalan jättäminen välistä voi kostautua iltamässäilynä tai työtehon laskemisena, mutta jos näin ei tapahdu, älä pakota itseäsi syömään.

– Miehet tuntuvat kestävän pidempiä aikoja aterioiden välissä, Hanna pohtii.

Lue myös:

Tekeekö jatkuvasti mieli puputtaa? Tästä se johtuu

Viisi terveellistä ruokaa, joita tulee helposti syötyä liikaa