Älyttömän helppoja banaani-kaurakeksejä voi maustaa vaikka kuivatuilla hedelmillä tai marjoilla, kookoshiutaleilla, siemenillä tai pähkinöillä. Kuva: Panu Pälviä
Älyttömän helppoja banaani-kaurakeksejä voi maustaa vaikka kuivatuilla hedelmillä tai marjoilla, kookoshiutaleilla, siemenillä tai pähkinöillä. Kuva: Panu Pälviä

Terveelliset trendiherkut syntyvät superhelposti vain muutamasta raaka-aineesta. 

Herkut, joissa perinteiset ainesosat korvataan terveellisemmillä, ovat olleet jo pitkään muodissa. On tehty lettuja ja jäätelöä banaanista, lusikoitu chiavanukasta ja vaihdettu hampurilaisen sämpylä bataattiviipaleisiin.

Maidoton, gluteeniton, viljaton, sokeriton... Uusin villitys on niin sanotut ton-ton-leivonnaiset, jotka syntyvät ilman sokeria, vehnäjauhoja ja voita.

Tyypilliset terveysherkut syntyvät vain parista raaka-aineesta. Esimerkiksi supersuosittuihin banaani-kaurakekseihin tarvitset vain kaurahiutaleita, banaania ja yhden halumasi lisämausteen, kuten rusinoita tai pähkinöitä. Brownien oloisissa banaani-maapähkinäruuduissa on vain neljä raaka-ainetta.

Suosittu bloggaaja Virpi Mikkonen tunnetaan terveellisistä herkuistaan. Esimerkiksi tämä Mikkosen suklaakakku syntyy vain kolmesta raaka-aineesta.

Blogimaailman klassikko, kahden raaka-aineet banaaniletut, valmistetaan vain banaanista ja kananmunista. Niiden päivitetyssä versiossa on mukana myös kaurahiutaleita.

Monissa terveellisissä herkuissa käytetäänkin banaania, joka antaa makeutta ja sitoo aineksia. Sen maku on vahva, joten banaanin vihaajien ei kannata edes yrittää. Toisaalta esimerkiksi banaanijäätelössä sen makua saa häivytettyä hyvin marjoilla.

Myös kananmuna sitoo ton-ton-jälkiruokien aineksia yhteen. Kermaisuutta ne saavat avokadosta ja täyteläistä makua erilaisista pähkinävoista, joita voi valmistaa myös itse.

Joitakuita trendi on turhauttanut. Herkku herkkuna, he sanovat. Ei suklaakakun ole tarkoituskaan olla terveellinen, eikä lehtikaalisipsi ole mikään oikea sipsi.

Ruokarajoitteisten pelastus

Toisaalta moni allergikko, vatsavaivoista kärsivä tai muusta syystä erikoisruokavaliota noudattava kiittelee uusia ruokatrendejä. Esimerkiksi viljattomista herkuista on tullut jo lähes valtavirtaa – ainakin isojen kaupunkien trendiravintoloissa, blogeissa ja Instagramissa.

Monet terveysherkut ovat myös vegaanisia, kuten tämä suklaamousse, jossa on muun muassa avokadoa, kookosmaitoa ja tietenkin banaania.

 

Recipe on my blog now ☝😋👌 #vegan #chocolatemousse #healthy #cleaneat #avocadomousse #womensday #delicious #dessert

Kuva, jonka V I L M A P. -Wellness blog (@vilmape) julkaisi

Terveysherkut vastaavat myös laihduttajien tarpeisiin. Herkun energiamäärä saattaa kuitenkin olla korkea, jos siinä on esimerkiksi paljon pähkinää, kuten usein raakaleivonnaisissa. Terveellisiksi hehkutetuissa herkuissa on myös usein trendikästä kookosöljyä, jossa on runsaasti epäterveellistä kovaa rasvaa.

Jos tekee mieli ihanan rasvaisia ja suolaisia perunalastuja, juureslastut eivät välttämättä vie himoa.

Toisaalta kaikki kalorit eivät ole keskenään samanarvoisia. Esimerkiksi avokado ja pähkinät ovat energiapitoisia, mutta sisältävät terveellisiä hyviä rasvoja.

Terveysherkkujen kriitikko sanoo, etteivät ne vain maistu samalta kuin oikea sokeri ja voi. Tottahan se on.

Ja jos tekee mieli oikeita, ihanan rasvaisia ja suolaisia perunalastuja, niitä järkevämmät juureslastut eivät välttämättä vie himoa.

Monet terveelliset trendiherkut ovat kuitenkin oikeasti maukkaita. Silloin terveellisyys on kiva plussa. Parin raaka-aineen herkkujen helppous taas on varmasti kaikkien mielestä tervetullut trendi.

Neljän faija

Nyt tulevat huipputerveelliset ton-ton-leivonnaiset: ei sokeria, vehnäjauhoja tai voita!

Jopas jotakin... parikymmentä vuotta vanha perheen käytössä ollut "tonton"-termi (tarkoittaen kaamean makuista, milloin mitäkin ravintoainetta sisältämätöntä "ruokaa") on ylittänyt mediakynnyksen. Sisältämättä sen olennaisinta asiaa, eli maajoukkuetasollakin urheilevien ja ravintotietoisten lasten reaktiota että hyi h*lvetti mitä p*skaa.
Lue kommentti