Päältä kaunis ... mutta mitä se sisältää? Kuva Shutterstock
Päältä kaunis ... mutta mitä se sisältää? Kuva Shutterstock

Smoothie on painonpudottajan kaveri – paitsi jos se sisältää piilosokereita ja heittää ravintoarvoiltaan häränpyllyä. Vältä nämä neljä painonpudottajalle katalaa smoothiemokaa.

1. Liian vähän kuituja

Hyvä smoothie pitää nälkää, huono ei. Mikä juomasta sitten tekee hyvän? Kuidut, joita smoothiestasi pitäisi löytyä kymmenen grammaa. Hyviä lähteitä ovat marjat, lehtikaali, avokado, kiivi, päärynä, pavut ja pellava.

2. Liian vähän proteiinia

Jos et halua sortua napostelemaan, tankkaa smoothiesi proteiinein. Juomasta pitäisi löytyä kuitujen tavoin proteiinia vähintään kymmenen grammaa. Proteiinia saa esimerkiksi lehmänmaidosta, soijamaidosta, kreikkalaisesta jugurtista, raejuustosta, proteiinijauheesta, pavuista ja pähkinöistä.

3. Liian paljon hedelmiä

Hedelmäinen juoma on parempi välipalavaihtoehto kuin donitsi, mutta laihduttajan kannattaa täyttää smoothielasinsa muullakin. Sen sijaan että tekisit juomasi pelkästään luonnostaan sokeria sisältävistä hedelmistä, käytä smoothieissa myös kakkoskohdassa mainittuja proteiinilähteitä.

4. Turhaa makeutusta

Käytätkö valmiiksi maustettua jugurttia, makumaitoa tai mehua juomasi pohjalla? Ne sisältävät paljon sokeria. Valitse maustamaton ja sokeroimaton maito tai jugurtti, jos haluat välttää piilosokereita.

Lähde: Women's Health

Lue myös:

Onko smoothie kunnon aamiainen?

Jutta Gustafsberg vinkkaa: Vihersmoothie poistaa turvotuksen