Mahtuukohan tämä omena päivän ruokarytmiin? Kuva: Shutterstock
Mahtuukohan tämä omena päivän ruokarytmiin? Kuva: Shutterstock

Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan nykynuoria vaivaa laiduntamisilmiö.

Vaikka nykyään elämme Suomessa yltäkylläisyyden keskellä, on muutamia asioita, joita nuorempien sukupolvien kannattaisi kopioida ankeampia aikoja eläneiden isovanhempiensa ruokavalioista.

Ensimmäinen muutos koskee kotiruokaa. Meidän mummomme ja pappamme söivät paljon kotona kasvatettua ja -tehtyä, prosessoimatonta ruokaa ja täysjyvätuotteita, eivätkä ranskanperunat tai limsat kuuluneet kenenkään perusruokavalioon.

Toinen muutos on yltäkylläisessä arjessa hieman vaikeampi. Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan eläkeikään ehtineellä sukupolvella on etenkin yksi verraton taito nuorempiin sukupolviin nähden.

– Heillä on säännöllinen ateriarytmi, joka on opittu jo lapsena. Vanhemmat ihmiset eivät harrasta napsimista, kun taas nykynuoret napostelevat niin paljon, että heidän kohdalla voidaan puhua laiduntamisilmiöstä.

Tuoreilta sukupolvilta tuppaa myös unohtumaan erityisesti kalan ja juuresten käyttö.

– Kaalit ja juurekset ovat edullisia ja hyviä eli ei tarvitse lähteä kikkailemaan rucolalla tai superfoodeilla. Esimerkiksi pataruuat kannattaisi ottaa opiksi isovanhempien ruokavaliosta.

Mutta ei kaikki suinkaan ollut ennen paremmin.

– Ennen oli puutossairauksia. Lisäksi kasviksien, hedelmien ja marjojen käyttö on lisääntynyt, koska niiden saatavuus ja valikoimat ovat parantuneet.

Ennen ruuan hankintakaan ei ollut yhtä yksinkertaista.

– Olen kuullut muutaman vanhemman ihmisen kertovan, kuinka he lapsena menivät aina aamuisin torille silakkajonoon – ja kaloja sai jos sai. Samalla tuli myös luontaista liikuntaa. Ennen kuusivuotias lähti jonottamaan silakkaa, nykyään hänet kyyditään eskariin autolla.

Lue myös:

Putous-tähi Antti Holman erikoinen ruokavalio hämmästyttää – mitä sanoo ravitsemusterapeutti?

6 vinkkiä: Näin opit syömään terveellisesti

Näin syöt terveellisesti halvalla