Aamiaislautanen, joka maistuu gurulle ja tavikselle. Kuva: Colourbox
Aamiaislautanen, joka maistuu gurulle ja tavikselle. Kuva: Colourbox

Voikahvia ja tuorepuuroa. Ota mallia ruuan ja hyvinvoinnin ammattilaisilta.

Vihersmoothie ja kahvia voilla

– Viikonloppuisin on kiva käydä perheen kanssa brunssilla ja istuutua valmiiksi katettuun pöytään. Arkisin vihersmoothie on loistava tapa saada keho jo heti aamusta nesteytettyä ja ravittua supertehokkaasti. Smoothie ei koskaan kyllästytä, sillä se on joka aamu hiukan erilainen. Siihen on myös helppo sujauttaa hyvä määrä erilaisia suomalaisia ja ulkomaisia puhtaita superfoodeja.

– Kahvia juon, koska rakastan sen makua. Lisään joukkoon luomulaatuista gheetä eli kirkastettua voita. Se auttaa rasvaliukoisia vitamiineja imeytymään, sisältää itsessäänkin runsaasti vitamiineja ja mineraaleja ja tuo ihanaa kermaisuutta kahviin.

Karita Tykkä, yrittäjä, SuperLemon-bloggari, juontaja, ruokakirjailija ja luennoitsija. Karitalta ilmestyi juuri kirja Lautasellinen kauneutta.

Helppo tuorepuuro

– Valmistan yleensä itselleni ja perheelleni aamulla tuorepuuroa. Yhteen annokseen sörssään haarukalla kulhon pohjalle noin kolmasosan banaanista. Päälle lisään reilut pari desiä kauramaitoa, 3 ruokalusikallista chia-siemeniä, 2 ruokalusikallista pellavarouhetta, 2 ruokalusikallista hampunsiemeniä, puoli desiä kaurahiutaleita ja mausteeksi kanelia ja vaniljaa. Lopuksi kaadan sekaan jauheet probioottikapselista sekä C-vitamiinijauhetta. Sekoitan ja annan seoksen turvota viitisen minuuttia. Puuro on maukas, ja siinä on mukavasti hyviä rasvoja ja hyviä bakteereja.

Virpi Mikkonen, ruokakirjailija ja reseptisuunnittelija. Virpin Vanelja-blogi palkittiin ruokabloggaajien MM-kisoissa New Yorkissa Best designed food blog -kategoriassa kesäkuussa.

Jogurtti höysteiden kera

– Syön melkein aina maustamatonta jogurttia, banaania ja mysliä. Kesällä laitan banaanin sijaan tuoreita marjoja. Puurosta tykkään myös, ja syön sitä, jos kotona ei jostain kumman syystä satu olemaan jogurttia. Marjat ja hedelmät ovat suosikkejani, ja syön niitä paljon muutenkin. 

Maria von Graevenitz-Välimäki, yrittäjä.

Yrttiteetä ja kefiiriä

– Ennen söin melkein samaa joka aamu – kaurapuuroa marjojen kanssa. Nykyään syön vaihtelevasti, koska kaipaan välillä proteiinipitoisempaa aamupalaa, jotta pysyisin kylläisempänä pidempään. Yleensä juon aluksi kupin yrttiteetä ja ison lasin vettä. Tämän jälkeen siirryn aamiaiseen, joka koostuu kananmunasta sekä puurosta, jossa on esimerkiksi kaurahiutaleita ja liotettuja tattarisuurimoita. Puuron syön marjojen tai hedelmien kera.

– Joskus pyöräytän vihersmoothien ja paistan sen kylkeen munakkaan. Vuohenmaitokefiiri itsetehdyn banaanimyslin kanssa on myös suurta aamupalaherkkua. Aamupalan päätteeksi juon ison maitokahvin.

Kira Åkerström-Kekkonen, keittokirjailija. Kiran kirja Max 30 min ilmestyi tänä syksynä. 

Voisilmäpuuro ja mehua lingosta

– Aamupuuro voisilmän kanssa on suosikkini. Kaurapuuron päälle ripottelen muutaman lusikallisen mustikkajauhetta. Toisinaan mieheni kokkailee meille aamulla omeletin, jonka kanssa syömme kourallisen pähkinöitä ja puolikkaan avokadon. Ravitsevalla aamiaisella jaksaa pitkälle.

– Ilman kahvia aamu ei ala, ja mitä tummempi paahto, sitä parempi. Hiljattain keittiööni on muuttanut mehulinko, jonka kanssa tehtailemme maistuvia mehuja viikonloppuisin: top kolmosessa ovat kesäkurpitsa, pinaatti ja inkivääri. 

Hanna Gullichsen, ruokakirjailija ja kustantaja. Hannan ja hänen puolisonsa Joonas Laurilan 400 g – parhaat jauhelihareseptit ilmestyi tänä syksynä.

Puuseppä

Mitä ruokagurut syövät aamiaiseksi? Katso tästä!

Mitä ovat tosiaan nämä ruokagurut? Osalla on opintoja keittiötaitoihin liittyen, osalla ei. Kaikilla on kuitenkin yrittäjyys ja mediassa näkymisen tarve ja business. He esittävät itse omia ns uutisiaan lehdissä ja TV:ssä. On merkillistä kuinka pieni mediapiiri pitää yllä itseään, ilman että kirjoihin ja toimintaan varsinaisesti liittyisi ns osaamista tai varsinkaan terveys- tai ravitsemusosaamista. Ns osaaminen on hankittu netissä asumalla ilman tutkittua tietoa.
Lue kommentti

Valsoian soijaa ja grillattuja vihanneksia sisältävä pizza oli yksimielisesti kaikkien raatilaisten suosikki.

Marketteihin on tullut iso valikoima vegaanisia mättöruokia, kuten hampurilaisia ja vegaanisia vastineita lihapiirakoille. Tällä kertaa kahdesta kasvissyöjästä ja yhdestä sekasyöjästä koostunut raatimme testasi markettien vegaanipizzat. Kaikki pizzat ovat Saarioisten roiskeläppää lukuunottamatta pakastepizzoja. 

Raadin mielestä vegaanipizzoissa on vielä paljon kehittämisen varaa, sillä monet testaamiemme pizzojen maut olivat mitäänsanomattomia tai omituisia, eivätkä vegaanijustot maistuneet miltään. Sentään yksi pizza nousi kirkaasti ykköseksi: Valsoian grillattua soijaa ja vihanneksia sisältävä pizza oli kaikkien raatilaisten mieleen.

Valsoia: Pizza with soya and grilled vegetables

Hinta: 4,99e K-Citymarket Ruoholahdessa.

Puu-uunissa paistettu pizza sisältää soijaa, grillattua kurpitsaa ja paprikaa, pinaattia, parsakaalia ja varsiparsaa.

Astetta värikkäämpi valinta!
Astetta värikkäämpi valinta!

Plussat:

”Näyttää terveelliseltä, plussaa väreistä.”

”Maistuu parsalle ja muille kasviksille. Kerrankin pakastepizza, jossa kasvikset näyttävät melko freeseiltä.”

”Pohja on aika hyvä, siinä on hyvä sitko.”

”Tomaattikastike on ok ollakseen pakastepizzassa.”

”Pizza valmistuu nopeasti 4–6 minuutissa.”

Miinukset:

”Vegaanijuusto ei maistu miltään eikä se sulanut. Miksi sitä on tungettu mukaan?”

”Pizza on aika pieni, ja kokonaisuus on aika tylsä.”

Pisteet: 13,5/15

Bio Inside: Pizza Pesto

Hinta: 6,28e S-Market Ruoholahdessa.

Pestokastiketta ja kirsikkatomaatteja.

Pizza pesto, kun haluat kokeilla jotain erilaista!
Pizza pesto, kun haluat kokeilla jotain erilaista!

Plussat:

”Ulkonäkö on ok.”

”Reuna on hyvä ja rapsakka.”

Miinukset:

”Pizzan keltainen väri herättää epäilyksiä.”

”Mitä limaa tämän taikinan päällä on? Vegaanijuusto tarttuu kitalakeen.”

”Liman määrä hyökkää. Onko suussani etana?”

Pisteet: 3/15

Trattoria Alfredo: Vegan Pizza Verdura

Hinta: 1,89e Lidlissä.

Kiviuunissa paistettu kirsikkatomaatti-herkkusienipizza.

Tässä on jokaiselle jotakin!
Tässä on jokaiselle jotakin!

Plussat:

”Voisin syödä yhden neljäsosan.”

”Tämä on Lidlin vegaanipizzoista parempi. Lisäisin suolaa ja pippuria.”

Miinukset:

”Täytteet ovat limaiset. Mä en halua syödä tätä loppuun.”

”Vegaanijuusto näyttää muovilta. Onneksi sitä on vähän.”

”Huono suutuntuma. Ihan liikaa limaista, märkää pinaattia.”

”Sori, mä en pysty. Märän pinaattimössön ja herkkusienien yhdistelmä on liikaa.”

Pisteet: 6/15

Deliziosa: Vegan Bruchetta Pizza

Hinta: 1,89e Lidlissä.

Kiviuunissa paistettu sipuli-tomaattipizza.

Sipulinystävän suosikki!
Sipulinystävän suosikki!

Plussat:

”Mun mielestä tää ei oo pahaa, koska mä tykkään sipulista.”

”Tässä ei ollut yhtä limainen suutuntuma kuin toisessa Lidlin pizzassa.”

”Pohja on kelvollinen.”

”Hirveä pettymys. Lidlin kasvispizzat ovat hyviä, mutta vegaaniset ei.”

”Tätä voisi syödä, jos lisäisi itse lisää kasviksia.”

Miinukset:

”Sipuli-inferno!”

”Täytteet ovat köyhät.”

”Mitäänsanomaton. Tässä maistuu vain sipuli.”

”Ugh, myös tämän pizzan juusto on limaista.”

Pisteet: 7,5/15

Saarioinen: Vegepizza

Hinta: 1,39e K-Citymarket Ruoholahdessa.

Vanha tuttu roiskeläppä, nyt myös vegaanisena!
Vanha tuttu roiskeläppä, nyt myös vegaanisena!

Plussat:

”Ihanaa, roiskeläpästä on tullut vegaaniversio. Tulee ihan lapsuus mieleen! Tässä on hyvässä ja pahassa samanlainen fiilis kuin muissa roiskeläpissä. Voisin syödä tätä vanhojen muistojen vuoksi pari kertaa vuodessa.”

”Tämä on hieman tulinen.”

Miinukset:

”Se on se vegaanijuusto, nolla pistettä!”

”Pohja on löysä. Jälkimaku on aika paha.”

”Tämä ei päräytä.”

Pisteet: 6/15

Karjalanpiirakoiden pikaversiot eli tuttavallisemmin pikapiirakat syntyvät yhdistelemällä kahta eri puuroa.

Karjalanpiirakka on kiistatta yksi Suomen rakastetuimmista perinneherkuista.

Ehta karjalanpiirakka leivotaan tietenkin sujauttamalla riisi- tai ohrapuuroa ohuenohueen, hapattamattomaan ruiskuoren uumeniin. Koko komeuden kruunaa kaunis rypytys, jonka oikeaoppisessa tekemisessä voi kestää varsinkin aloittelijalta tovi jos toinenkin.

Piirakoiden valmistaminen on kokonaisuudessaan varsin työlästä puuhaa. Valmistuksessa saattaa hurahtaa kokemattomalta piirakanpyörittäjältä tunteja – ja kokenutkin piirakkamestari saattaa välillä kaivata helpotusta prosessiin.

Miten se onnistuisi, voiko piirakoita tehdä perinteistä tyyliä nopeammin?

Tottahan toki! Yhden vaihtoehdon tarjoaa personal trainer Kiira Laakkonen, joka esitteli karjalanpiirakoiden pikaversion reseptin Facebookissaan. Vaikka Kiiran jakama resepti on hänen omaa käsialaansa, kunniaa pikapiirakoiden ideasta hän ei tohdi ottaa itselleen.

– Mummini on aina leiponut perinteisiä karjalanpiirakoita kaikkiin juhliin. Kun mummille tuli ikää, hän ei enää jaksanut koko karjalanpiirakkaprosessia: kaulimista, rypyttämistä ja muuta. Hän kuitenkin halusi tarjota piirakoita edelleen juhlissa ja kutsuilla, joten hän kehitteli pikapiirakat, joista nykyinen ohjeeni on sovellettu, Kiira kertoo Me Naisille.

Pikapiirakat syntyvät varsin yksinkertaisesti: niiden kuoriosa on kaurapuuroa ja sisus riisipuuroa. Kiiran kehittelemä resepti on gluteeniton ja halutessa myös maidoton.

– Nämä soveltuvat todella hyvin esimerkiksi viikonlopun aamupalaksi puuron tilalle. Hitaasti imeytyvien hiilihydraattien vuoksi ne toimivat loistavasti myös välipalana juuston, kasvisten ja vihannesten kera. Parhaimmilta ne maistuvat lämpiminä, Kiira kertoo.

Vaikka aitoja, alkuperäisiä ja itse tehtyjä karjalanpiirakoita pikapiirakat eivät ehkä päihittäisi, Kiira suosittelee niitä ehdottomasti korvaamaan kaupan valmispiirakat.

– Kaupan tuotteissa on aina lisäaineita ja säilöntäaineita sekä runsaasti suolaa. Ne ovat paljon epäterveellisempiä kuin kotitekoiset.

Näit gluteenittomat pikapiirakat tehdään:

  1. Valmista ensin riisipuuro. Keitä noin 8 dl vettä kiehuvaksi. Lisää 4 dl puuroriisiä ja kypsennä. Lisää 1 litra täysmaitoa (tai kauramaitoa). Anna puuron hautua miedolla lämmöllä. Lisää lopuksi suolaa oman maun mukaan.
  2. Valmista kaurapuuro. Keitä noin 1 litra vettä kiehuvaksi. Lisää 5 dl gluteenittomia kaurahiutaleita ja keitä puuro välillä sekoittaen. Lopuksi lisää joukkoon iso kananmuna ja suolaa maun mukaan. (Kananmuna sitoo puuron paremmin yhteen, mutta se ei ole välttämätön.)
  3. Anna puurojen jäähtyä. Voit tehdä puurot myös edellisenä päivänä valmiiksi. Näin ne pysyvät paremmin kasassa.
  4. Kokoa piirakat! Lisää lusikallinen kaurapuuroa leivinpaperille ja tasoita muotoon. Lisää päälle noin ruokalusikallinen riisipuuroa ja tasoita. Voitele piirakoiden pinta kananmunalla.
  5. Paista kiertoilmalla 180 asteessa kunnes piirakoiden pinta on rapsakka ja saanut kunnolla väriä.
  6. Syö piirakat esimerkiksi luomuvoin kera – ja nauti!

Lisää personal trainer Kiira Laakkosen reseptejä sekä treeni- ja hyvinvointivinkkejä löydät hänen Instagramistaan @kiirakirsikka ja Facebook-sivuiltaan