Kuvat
Shutterstock
Coca-Cola Light on poistunut kokonaan Suomesta, mutta muun muassa Aasiasta sitä vielä saa.
Coca-Cola Light on poistunut kokonaan Suomesta, mutta muun muassa Aasiasta sitä vielä saa.

Tuleekohan Keravalla tehdystä Coca-Cola Lightista keräilyharvinaisuus, jota myydään pian verkkohuutokaupassa?

Mistä löytyisi Coca-Cola Lightia?

Me Naisten toimittaja etsi suosikkijuomaansa ainakin kymmenestä eri helsinkiläiskaupasta. Kesäkuun alun helteet olivat tyhjentäneet juomahyllyt tehokkaasti: legendaarista kevytkolaakaan ei löytynyt mistään.

Mutta Coca-Cola Lightin katoaminen kaupoista ei johdu kesäisestä janopiikistä. Sen tekeminen on lopetettu kokonaan Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Coca-Cola Suomen viestintäpäällikkö Théa Natri kertoo, että Sinebrychoff valmisti viimeisen erän Light-Cokista tänä keväänä. Jotkut kaupat olivat suunnitelleet sen tilaamisen lopettamista jo aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Suomalaisten makutottumukset ovat muuttuneet, ja Coca-Cola Lightin kuluttajat ovat löytäneet Zeron.

Yksittäisiä Keravalla tehtyjä Coca-Cola Light -juomia saattaa löytyä vielä jostain. Natrin mukaan ne alkavat olla kuitenkin keräilyharvinaisuuksia Suomessa.

Paikallinen päätös

Coca-Cola Light lanseerattiin vuonna 1982. Suomalaisille se oli ensimmäinen sokeriton kolajuoma, monelle jopa ensimmäinen sokeriton limsa. Natri mainitsee, että erityisesti aerobic-sukupolvi kaipasi tuolloin uusia vaihtoehtoja elämäntyyliinsä.

– Lähtökohtaisesti silloin tarvittiin juoma, jossa ei ole sokeria ja joka maistuu erilaiselta kuin tavallinen Coca-Cola. Sen jälkeen on kasvanut uudenlainen sukupolvi, joka rakastaa Cokiksen makua, mutta haluaa sen sokerittomana. Zero täyttää heidän toiveensa.

Coca-Cola toi Zero-kevykolansa Suomeen vuonna 2006. Maailmalla se oli saanut jo ennen tuloaan lempinimen ”äijäkola”. Coca-Cola tavoitteli Zerolla kevytjuomakulutuksen kasvua alkuun erityisesti miesten keskuudessa.

Zeron kulutus on kasvanut niin maailmalla kuin Suomessakin kovaa, Natri sanoo. Sen maku pyrkii jäljittelemään tavallisen, sokerisen Cokiksen makua mahdollisimman paljon.

Light- ja Diet-Cokista löytyy vielä muualta maailmasta; Suomessa päätös sen lopettamisesta tehtiin osittain pienen paikallisen virvoitusjuomamarkkinan vuoksi.

Elokuussa 2018 Suomen Coca-Cola kertoi muuttavansa juomapakkausten ilmeen. Kaikki juomat saivat punaisen etiketin. Myös Light-juoman vuosikymmeniä käytössä ollut harmaa väri katosi – ja nyt Light-brändi on kadonnut kokonaan hyllyiltä.

Kysely

Juotko kevytkolajuomia?

En, vaan juon sokeria sisältäviä kolajuomia
En, vaan juon sokeria sisältäviä kolajuomia
33.5%
Kyllä, joskus
Kyllä, joskus
22.5%
Kyllä, lähes joka viikko
Kyllä, lähes joka viikko
16.5%
Kyllä, joka päivä
Kyllä, joka päivä
13.8%
En juo kolaa
En juo kolaa
13.3%
Ääniä yhteensä: 3382
Hyvähyvä

Light juomat sisältävät keinotekoisia makeutusaineita jotka aiheuttavat monille insuliinitason heittelyä, light tuotteet aiheuttavat myös liikalihavuutta.

Onneksi tuollainen ala-arvoinen roskajuoma poistuu myynnistä. Järkevä ihminen ei edes koske kolajuomiin, läskien juomia.

hsa

Light on myynyt huonommin. Zero on myynyt paremmin. Ne on melkein sama tuote, niin toinen vaan vie tilaa hyllyltä.

Jos Me Naiset katsoisi mainoskampanjoita, niin Light on markkinoitu naisille mainoksilla, joissa on vähäpukeisia raksamiehiä, tms. Zero on markkinoitu miehille mainoksilla, jossa iskuryhmä tulee ikkunoista ja ovista sisään ja muutenkin äijämeinkinkiä. 

Siis silloin kuin kampanjat pyöri telkkarissa vuosia sitten. Voimmeko tästä päätellä, että naiset ei osta brändäyksen perusteella tai että naiset ei käytä kolajuomia? 

Kampanjojen loppuminen telkkaristakin selittyy sillä, että Zero on tulossa kaikille ja tämä tiedettiin jo etukäteen ja sen brändääminen miehille lopetettiin ajoissa (ainakin vuosi sitten).

Sisältö jatkuu mainoksen alla