Kakkua, pullaa, makaronia! Nyt on se aika, joka saa ihmiset hamuamaan herkkumättöä enemmän kuin muulloin. Lukijoiden kuvat
Kakkua, pullaa, makaronia! Nyt on se aika, joka saa ihmiset hamuamaan herkkumättöä enemmän kuin muulloin. Lukijoiden kuvat

Me Naisten lohturuokakilpailuun osallistuneet paljastavat parhaimmat herkkumättönsä. Milloin sinä olet viimeksi tehnyt mokkapaloja?

Olemme pyytäneet lukijoitamme kertomaan parhaat lohturuokansa.

Kuvagalleriastamme ja Instagramista käy selväksi, että yksi herkuttelee pullalla, toinen juustoisella makaronilla. Joku leipoo herkullisia skonsseja ihan keskellä viikkoa ja siivoaa samalla kotinsa.

Näillä herkuilla lukijoiden kaamosmasennus ja makean himo pysyvät poissa:

1. Aprikoosiskonssit

”Aprikoosiskonssien suutuntuma on mukavan lohduttava. Leivon niitä keskellä viikkoa, jolloin myös keittiöstä tuleva tuoksu antaa kodintuntua ja hyvän mielen. Kun on viitsinyt leipoa, niin tavallaan haluaa vähän siivotakin, jotta uunituoreesta skonssista voi sitten nauttia kauniissa ja rauhallisessa ympäristössä. Hyvä synnyttää hyvää.”
”Aprikoosiskonssien suutuntuma on mukavan lohduttava. Leivon niitä keskellä viikkoa, jolloin myös keittiöstä tuleva tuoksu antaa kodintuntua ja hyvän mielen. Kun on viitsinyt leipoa, niin tavallaan haluaa vähän siivotakin, jotta uunituoreesta skonssista voi sitten nauttia kauniissa ja rauhallisessa ympäristössä. Hyvä synnyttää hyvää.”

2. Täytekakku

”Itsetehtyä kakkua herkutteluun.” Voisiko tällaista unelmaa kukaan vastustaa?
”Itsetehtyä kakkua herkutteluun.” Voisiko tällaista unelmaa kukaan vastustaa?

3.  Pannari

”Rakastan pannareita, mutta haluan tehdä niistä terveellisiä – kuitenkaan mausta tinkimättä. Kaurahiutaleita, soijaproteiinia- ja jogurttia seokseen, vaniljalla kanelilla ja kardemummalla maustettuna. Menee melkein kuin Ahvenanmaan pannarista. Eikä omatunto soimaa!”
”Rakastan pannareita, mutta haluan tehdä niistä terveellisiä – kuitenkaan mausta tinkimättä. Kaurahiutaleita, soijaproteiinia- ja jogurttia seokseen, vaniljalla kanelilla ja kardemummalla maustettuna. Menee melkein kuin Ahvenanmaan pannarista. Eikä omatunto soimaa!”

Takuuohjeet! Maailman helpoimmat banaaniletut ja taikapannari saavat leuan loksahtamaan

4. Lohtutortut

Lohtutortut valmistuvat esimerkiksi fetasta ja puolukasta.
Lohtutortut valmistuvat esimerkiksi fetasta ja puolukasta.

5. Jäätelö

”Oma lohturuokani on itse tehtyä jäätelöä suklaakastikkeella ja maapähkinävoilla. Tällä lähtee makeanhimo, mutta hyvä fiilis säilyy, koska jäätelö on tehty pakastetuista banaaneista.”
”Oma lohturuokani on itse tehtyä jäätelöä suklaakastikkeella ja maapähkinävoilla. Tällä lähtee makeanhimo, mutta hyvä fiilis säilyy, koska jäätelö on tehty pakastetuista banaaneista.”

6. Juustoinen makaroni

Maistuuko sinihomejuusto? Yksi lukijoista sulattaa juuston makaronimössön sekaan.
Maistuuko sinihomejuusto? Yksi lukijoista sulattaa juuston makaronimössön sekaan.

7. Hampurilainen

Itsetehty kanahampurilainen saa veden kielelle.
Itsetehty kanahampurilainen saa veden kielelle.

8. Pizza

”Lohturuokaa pizzaperjantaina.” Mikä täyte maistuu sinulle?
”Lohturuokaa pizzaperjantaina.” Mikä täyte maistuu sinulle?

Ota talteen! Tämä pizza saa juustofanin sekoamaan onnesta

9. Mokkapalat

”Suklaata ja makeaa sen olla pitää, kun kaamosmasennus koittaa iskeä. Yhdessä tyttären kanssa aina yhtä helppo ja nopea tehdä ja varmasti onnistuu.”
”Suklaata ja makeaa sen olla pitää, kun kaamosmasennus koittaa iskeä. Yhdessä tyttären kanssa aina yhtä helppo ja nopea tehdä ja varmasti onnistuu.”

Tällä ohjeella niitä tehtiin – mokkapalojen alkuperäisen reseptin löydät täältä.

10. Pulla

Perinteinen pulla – voiko sen parempaa lohturuokaa olla?

Mikä on sinun lohturuokaasi?

Seuraavan kerran, kun mässyhimo iskee ja valmistat itsellesi ihanan herkutteluhetken, lähetä kuva ruuastasi. Kerro samalla, missä tilanteessa nautit lohturuokaasi sekä miksi se on niin hyvää ja hellivää.

Kun jätät kuvasi täällä 5. marraskuuta mennessä ja liität mukaan yhteystietosi, osallistut uutuuskirjan arvontaan. Arvomme osallistujien kesken kivan palkinnon.

Karjalanpiirakoiden pikaversiot eli tuttavallisemmin pikapiirakat syntyvät yhdistelemällä kahta eri puuroa.

Karjalanpiirakka on kiistatta yksi Suomen rakastetuimmista perinneherkuista.

Ehta karjalanpiirakka leivotaan tietenkin sujauttamalla riisi- tai ohrapuuroa ohuenohueen, hapattamattomaan ruiskuoren uumeniin. Koko komeuden kruunaa kaunis rypytys, jonka oikeaoppisessa tekemisessä voi kestää varsinkin aloittelijalta tovi jos toinenkin.

Piirakoiden valmistaminen on kokonaisuudessaan varsin työlästä puuhaa. Valmistuksessa saattaa hurahtaa kokemattomalta piirakanpyörittäjältä tunteja – ja kokenutkin piirakkamestari saattaa välillä kaivata helpotusta prosessiin.

Miten se onnistuisi, voiko piirakoita tehdä perinteistä tyyliä nopeammin?

Tottahan toki! Yhden vaihtoehdon tarjoaa personal trainer Kiira Laakkonen, joka esitteli karjalanpiirakoiden pikaversion reseptin Facebookissaan. Vaikka Kiiran jakama resepti on hänen omaa käsialaansa, kunniaa pikapiirakoiden ideasta hän ei tohdi ottaa itselleen.

– Mummini on aina leiponut perinteisiä karjalanpiirakoita kaikkiin juhliin. Kun mummille tuli ikää, hän ei enää jaksanut koko karjalanpiirakkaprosessia: kaulimista, rypyttämistä ja muuta. Hän kuitenkin halusi tarjota piirakoita edelleen juhlissa ja kutsuilla, joten hän kehitteli pikapiirakat, joista nykyinen ohjeeni on sovellettu, Kiira kertoo Me Naisille.

Pikapiirakat syntyvät varsin yksinkertaisesti: niiden kuoriosa on kaurapuuroa ja sisus riisipuuroa. Kiiran kehittelemä resepti on gluteeniton ja halutessa myös maidoton.

– Nämä soveltuvat todella hyvin esimerkiksi viikonlopun aamupalaksi puuron tilalle. Hitaasti imeytyvien hiilihydraattien vuoksi ne toimivat loistavasti myös välipalana juuston, kasvisten ja vihannesten kera. Parhaimmilta ne maistuvat lämpiminä, Kiira kertoo.

Vaikka aitoja, alkuperäisiä ja itse tehtyjä karjalanpiirakoita pikapiirakat eivät ehkä päihittäisi, Kiira suosittelee niitä ehdottomasti korvaamaan kaupan valmispiirakat.

– Kaupan tuotteissa on aina lisäaineita ja säilöntäaineita sekä runsaasti suolaa. Ne ovat paljon epäterveellisempiä kuin kotitekoiset.

Näit gluteenittomat pikapiirakat tehdään:

  1. Valmista ensin riisipuuro. Keitä noin 8 dl vettä kiehuvaksi. Lisää 4 dl puuroriisiä ja kypsennä. Lisää 1 litra täysmaitoa (tai kauramaitoa). Anna puuron hautua miedolla lämmöllä. Lisää lopuksi suolaa oman maun mukaan.
  2. Valmista kaurapuuro. Keitä noin 1 litra vettä kiehuvaksi. Lisää 5 dl gluteenittomia kaurahiutaleita ja keitä puuro välillä sekoittaen. Lopuksi lisää joukkoon iso kananmuna ja suolaa maun mukaan. (Kananmuna sitoo puuron paremmin yhteen, mutta se ei ole välttämätön.)
  3. Anna puurojen jäähtyä. Voit tehdä puurot myös edellisenä päivänä valmiiksi. Näin ne pysyvät paremmin kasassa.
  4. Kokoa piirakat! Lisää lusikallinen kaurapuuroa leivinpaperille ja tasoita muotoon. Lisää päälle noin ruokalusikallinen riisipuuroa ja tasoita. Voitele piirakoiden pinta kananmunalla.
  5. Paista kiertoilmalla 180 asteessa kunnes piirakoiden pinta on rapsakka ja saanut kunnolla väriä.
  6. Syö piirakat esimerkiksi luomuvoin kera – ja nauti!

Lisää personal trainer Kiira Laakkosen reseptejä sekä treeni- ja hyvinvointivinkkejä löydät hänen Instagramistaan @kiirakirsikka ja Facebook-sivuiltaan

Tässä se nyt on: runeberginpannari! Kuva: Soppa 365
Tässä se nyt on: runeberginpannari! Kuva: Soppa 365

Soppa 365 on keksinyt uuden tavan nauttia klassikkoherkkua.

Pian saa herkutella oikein kunnolla, sillä ensi kuussa vietetään sekä Runebergin päivää että laskiaista. Runebergintortut ovat kestohitti, mutta voi suomenruotsalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin päivää juhlistaa muutenkin kuin tortuilla. Soppa 365 on nimittäin keksinyt, että runebergintortusta tutut maut sopivat vallan mainiosti myös pannariin.

Pannari saa tortun tapaan klassikkoherkun maun tilkasta karvasmanteliöljyä, mutta lisäksi siihen voi murustaa joulusta ylijääneet piparit. Pannarin kruunaavat tietenkin vadelmamarmeladi ja sokerikuorrutus. Katso runeberginpannarin ohje Soppa365.fi:stä

Pannarin lisäksi klassikkoherkusta voi tuunata myös vadelmaisen drinkin:

Runebergindrinkki

ohje: Katja Nordlund

Vadelmainen runebergindrinkki sopii joko tortun korvikkeeksi tai kaveriksi. Kuva: Katja Nordlund
Vadelmainen runebergindrinkki sopii joko tortun korvikkeeksi tai kaveriksi. Kuva: Katja Nordlund

1 dl kotimaisia pakastevadelmia
2 rkl vodkaa
1/2–1 tl mantelilikööriä (amaretto)
1 tl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
ripaus kardemummaa
koristeeksi piparkakkumuruja

  1. Käytä hiukan sulaneita vadelmia. Älä kaada marjoista irtoavaa mehua pois, vaan käytä myös se juomaan.
  2. Mittaa ainekset tehosekoittajaan tai sauvasekoittimen kulhoon. Annostele mantelilikööriä makusi mukaan.
  3. Pyöräytä tasaiseksi seokseksi. Painele seos tiheän siivilän läpi, jotta saat juomasta sileää.
  4. Kaada juoma lasiin.
  5. Raasta tai murusta koristeeksi pala piparkakkua.

Jos pannari tai drinkki kuulostavat turhan villeiltä makuusi, perinteisen ohjeen runebergintorttuun löydät tämän jutun alusta:

Me Naiset ja Soppa 365 kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.