Nam! Kuva: Shutterstock
Nam! Kuva: Shutterstock

Vaikka et aikoisikaan luopua eläinperäisistä tuotteista, voit silti oppia monta hyvää ruokavinkkiä vegaaneilta. Saatat vaikka laihtua ja voida paremmin.

1. Syö enemmän kasviksia

Proteiineja, vitamiineja, mineraaleja, antioksidantteja, kuituja –  kasvikset ovat pullollaan näitä kaikkia. Huffington Postin artikkelin mukaan jokaiselle aterialle pitäisi mahduttaa vähintään kahta eri kasvista. Laita aamiaisella leivän päälle salaattia ja tomaattia, syö lounaalla keiton kanssa porkkana- ja kaaliraastetta ja syö päivällisellä riisin ja kastikkeen kanssa höyrytettyjä kasviksia.

2. Jätä majoneesi

Voileivän päälle tai burgeriin voi majoneesin sijaan levittää vaikka kypsästä avokadosta muussattua tahnaa, kikherneistä tehtyä hummusta, pestoa tai munakoisotahnaa. Kaikki ovat loistokorvikkeita epäterveelliselle majoneesille.

3. Käytä mausteita

Kesäiset yrtit sopivat kenelle tahansa kokkaajalle. Niistä saa ruokaan makua ilman kaloreita tai rasvaa. Esimerkiksi Huffington Postin haastatteleman terveysneuvojan maustehyllystä löytyy aina aina fenkolinsiemeniä, cayennepippuria, etiopialaista Berberé-mausteseosta ja tuoretta inkivääriä ja korianteria.

4. Tee alusta alkaen itse

Vegaanit ovat yleensä sekasyöjiä tietoisempia siitä, mitä he syövät, koska joutuvat välttelemään valmistuotteita ja niihin piilotettuja eläinperäisiä aineksia. Jos valmistat ruuan itse, tiedät tismalleen, mitä suuhusi panet.

Lähde: Huffington Post

Lue myös:

Mistä vegaani saa kalsiumia?