Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Karppauksen ja rasvasodan jälkeen kohkataan proteiineista. Miksi, kertoo proteiiniekspertti ja ravitsemusterapeutti Jan Verho.

1. Proteiinit pitävät nälkää

"Proteiinit sopivat hyvin laihduttajille, koska ne luovat nopeasti pitkään kestävän kylläisyyden tunteen", Jan Verho sanoo.

Protskupitoisen aamiaisen syöneet söivät päivän mittaan 300 kilokaloria vähemmän, selvisi European Journal of Nutrition -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa.

2. Helppo syödä riittävästi

"Tavallisen ihmisen ei tarvitse laskea proteiinimääriä. Ei liene sattumaa, että esimerkiksi pihvien normikoko on reilu 100 grammaa. Niissä on proteiinia 20-30 grammaa, ja ihminen tulee luontaisesti kylläiseksi suurin piirtein tuosta proteiinimäärästä", Jan selvittää.

Myös vaikkapa purkillisesta rahkaa saa proteiinia noin 20 grammaa. Suositus on vajaa gramma proteiinia painokiloa kohden päivässä.

3. Kasviproteiini rulettaa

"Ennen vähäteltiin kasviperäisiiä proteiinilähteitä, kuten viljoja ja papuja,  mutta uusin tutkimus sanoo toista. Arvellaan, että kasviperäiset proteiinit ovat parempia etenkin kroonisten sairauksien kuten diabeteksen tai sydän- ja verisuonitautien ehkäisyn kannalta."

P.S. Unohda aminohapot

Proteiinit koostuvat aminohapoista, ja nyt on muotia listata tuoteselostukseen aminohappokoostumus. "Käytännössä päivän mittaan syötetyt eri proteiinit täydentävät toisiaan. Tiedoista on iloa vain todella rankasti liikkuville, joiden on harkittava jokaista suupalaansa", Jan Verho sanoo.