Vähäkalorisempaa riisiä, kyllä kiitos. Kuva: Shutterstock
Vähäkalorisempaa riisiä, kyllä kiitos. Kuva: Shutterstock

Kookosöljy on tekee riisille ihmeitä.

Kun gluteeni on ollut viime vuosien aikana pannassa, riisistä on tullut trendikäs aterialisuke. Se on halpa ja ihan terveellinen vaihtoehto. Riisiä syövät saavat tutkimuksien mukaan muita enemmän ravintoaineita, kuten magnesiumia, rautaa ja kuitua. Riisissä on kuitenkin suhteellisen paljon kaloreita, ja sitä pitäisikin syödä vain hillitysti eli noin 1,5 desiä kerralla.

Tuore tutkimus esittelee ruokakikan, jolla riisin energiamäärää saa pienennettyä jopa 50–60 prosenttia. Se pitää yksinkertaisesti keittää kookosöljyssä ja vedessä. Keittoveteen lisätään kookosöljyä, ja oikea määrä öljyä on kolme prosenttia riisin määrästä. Keittämisen tai höyryttämisen jälkeen riisiä jäähdytetään 12 tuntia.

Jotta kookosöljyn ja jäähdytyksen vaikutusta riisiin ymmärtäisi, pitää osata vähän ruokakemiaa: molekyyligastronomiaa. Yksinkertaistettuna kookosöljy toimii riisinvalmistuksessa lipidinä, rasva-aineena, joka muuttaa riisin tärkkelystä. Riisi sisältää sekä elimistössä imeytymätöntä resistenttiä tärkkelystä että ohutsuolessa imeytyvää tärkkelystä. Öljykeittäminen ja jäähdytys lisäävät resistenssin tärkkelyksen määrä, joten elimistöön ei imeydy riisiä syödessä yhtä paljon kaloreita.

Srilankalaisen College of Chemical Sciences -oppilaitoksen tutkimus on vielä kesken, ja tuloksia pitää testata eri riisilajikkeilla, mutta jos keino toimii, on se iso juttu. Koska riisi on halpaa eikä siitä ole pulaa, se yksi syödyimmistä ruoka-aineista sellaisilla alueilla, joissa ylipainosta on tullut iso ongelma. Kaksi kertaa vähäkalorisempi riisi saattaisi olla yksi keino taistella kasvavaa ylipaino-ongelmaa vastaan.

Lähde: Independent

Lue myös:

Uhka lautasella? Riisistä saattaa löytyä myrkkyä

Sushi on simppeli herkku

Onko tässä kuvottavin blogivillitys ikinä?