Simppeli ruoka on arkena parasta. Kuva: Shutterstock
Simppeli ruoka on arkena parasta. Kuva: Shutterstock

Käytä aikaa suunnitteluun, niin loppuviikko sujuu relaten, neuvoo keittokirjailija ja Master Chef Kira Åkerström.

Mitä me tänään syödään? Siihen kysymykseen vastaaminen helpottuu keittokirjailija, ruokabloggaaja ja Suomen Master Chef 2013 -kisan voittajan Kira Åkerström-Kekkosen neuvoilla. Kiran uutuuskirja Max 30 min (Cozy Publishing) ilmestyy syyskuun lopussa, ja sen kaikki reseptit syntyvät nimen mukaisesti puolessa tunnissa.

– Arjen ruuissa tärkeää on maku sekä se, että ruoka antaa voimaa ja ravitsee, Kira sanoo.

Kira Åkerström-Kekkosen uusi ruokakirja ilmestyy syyskuun lopussa. Kuva: Sanoma-arkisto

1. "Suunnitelmallisuus on tärkeintä. Kiireinen sortuu helposti epäterveellisiin ruokiin, joten kaikki kannattaa miettiä ennalta. Suunnittele viikon ruokalista vaikka sunnuntaina ja tee saman tien myös ostokset."

2. "Kun ruokaostokset tekee kerran tai kahdesti viikossa, tekee samalla koko arjesta yksinkertaisempaa. Ei tarvitse käyttää aikaa miettimällä sitä, kuka ehtisi kauppaan."

3. "Ruokien suunnitteluun saat apua keittokirjoita ja ruokablogeista. Niistä saaduilla vinkeillä ruokalista on kasassa alta aikayksikön!"

4. "Tykkään myös esivalmistella ruokia tulevalle viikolle. Suosin esimerkiksi keittoja, ne ovat riittoisia ja täyttäviä."

5. "Kuivakaapistani löytyy aina täysjyväriisiä sekä soba- tai täysjyväriisinuudeleita. Niitä on helppo lisäillä vaikka ruokaisan salaatin joukkoon."

6. "Suosin myös itämaisia valmiskastikkeita ja tahnoja, kuten harissatahnaa, soijakastiketta, sriracha-chilikastiketta ja tahinia. Niiden avulla saa ruokiin kivasti makua ilman suurta vaivaa."

7. "Pieniä viinipulloja ja laadukasta kotimaista valmislientä (kasvis- ja kanaliemi) löytyy myös kaapistani. Kun käyttää niitä, arkinenkin ruoka nousee ihan uudelle tasolle."

8. "Kaapissani on aina myös linssejä ja säilöttyä papuja. Niistä taikoo vaikka ruokaisia salaatteja ja muhennoksia."

9. "Jääkaapissani on reilusti vihanneksia ja tuoreita yrttejä. Hyvä kikka on kypsentää suuri erä kasviksia kerralla, jolloin niitä voi hyödyntää viikon mittaan eri ruuissa."

10. "Pakkaseen jemmaan katkarapuja tai lihaa, jotka saa sieltä nopeasti käyttöön."

Karjalanpiirakoiden pikaversiot eli tuttavallisemmin pikapiirakat syntyvät yhdistelemällä kahta eri puuroa.

Karjalanpiirakka on kiistatta yksi Suomen rakastetuimmista perinneherkuista.

Ehta karjalanpiirakka leivotaan tietenkin sujauttamalla riisi- tai ohrapuuroa ohuenohueen, hapattamattomaan ruiskuoren uumeniin. Koko komeuden kruunaa kaunis rypytys, jonka oikeaoppisessa tekemisessä voi kestää varsinkin aloittelijalta tovi jos toinenkin.

Piirakoiden valmistaminen on kokonaisuudessaan varsin työlästä puuhaa. Valmistuksessa saattaa hurahtaa kokemattomalta piirakanpyörittäjältä tunteja – ja kokenutkin piirakkamestari saattaa välillä kaivata helpotusta prosessiin.

Miten se onnistuisi, voiko piirakoita tehdä perinteistä tyyliä nopeammin?

Tottahan toki! Yhden vaihtoehdon tarjoaa personal trainer Kiira Laakkonen, joka esitteli karjalanpiirakoiden pikaversion reseptin Facebookissaan. Vaikka Kiiran jakama resepti on hänen omaa käsialaansa, kunniaa pikapiirakoiden ideasta hän ei tohdi ottaa itselleen.

– Mummini on aina leiponut perinteisiä karjalanpiirakoita kaikkiin juhliin. Kun mummille tuli ikää, hän ei enää jaksanut koko karjalanpiirakkaprosessia: kaulimista, rypyttämistä ja muuta. Hän kuitenkin halusi tarjota piirakoita edelleen juhlissa ja kutsuilla, joten hän kehitteli pikapiirakat, joista nykyinen ohjeeni on sovellettu, Kiira kertoo Me Naisille.

Pikapiirakat syntyvät varsin yksinkertaisesti: niiden kuoriosa on kaurapuuroa ja sisus riisipuuroa. Kiiran kehittelemä resepti on gluteeniton ja halutessa myös maidoton.

– Nämä soveltuvat todella hyvin esimerkiksi viikonlopun aamupalaksi puuron tilalle. Hitaasti imeytyvien hiilihydraattien vuoksi ne toimivat loistavasti myös välipalana juuston, kasvisten ja vihannesten kera. Parhaimmilta ne maistuvat lämpiminä, Kiira kertoo.

Vaikka aitoja, alkuperäisiä ja itse tehtyjä karjalanpiirakoita pikapiirakat eivät ehkä päihittäisi, Kiira suosittelee niitä ehdottomasti korvaamaan kaupan valmispiirakat.

– Kaupan tuotteissa on aina lisäaineita ja säilöntäaineita sekä runsaasti suolaa. Ne ovat paljon epäterveellisempiä kuin kotitekoiset.

Näit gluteenittomat pikapiirakat tehdään:

  1. Valmista ensin riisipuuro. Keitä noin 8 dl vettä kiehuvaksi. Lisää 4 dl puuroriisiä ja kypsennä. Lisää 1 litra täysmaitoa (tai kauramaitoa). Anna puuron hautua miedolla lämmöllä. Lisää lopuksi suolaa oman maun mukaan.
  2. Valmista kaurapuuro. Keitä noin 1 litra vettä kiehuvaksi. Lisää 5 dl gluteenittomia kaurahiutaleita ja keitä puuro välillä sekoittaen. Lopuksi lisää joukkoon iso kananmuna ja suolaa maun mukaan. (Kananmuna sitoo puuron paremmin yhteen, mutta se ei ole välttämätön.)
  3. Anna puurojen jäähtyä. Voit tehdä puurot myös edellisenä päivänä valmiiksi. Näin ne pysyvät paremmin kasassa.
  4. Kokoa piirakat! Lisää lusikallinen kaurapuuroa leivinpaperille ja tasoita muotoon. Lisää päälle noin ruokalusikallinen riisipuuroa ja tasoita. Voitele piirakoiden pinta kananmunalla.
  5. Paista kiertoilmalla 180 asteessa kunnes piirakoiden pinta on rapsakka ja saanut kunnolla väriä.
  6. Syö piirakat esimerkiksi luomuvoin kera – ja nauti!

Lisää personal trainer Kiira Laakkosen reseptejä sekä treeni- ja hyvinvointivinkkejä löydät hänen Instagramistaan @kiirakirsikka ja Facebook-sivuiltaan

Tässä se nyt on: runeberginpannari! Kuva: Soppa 365
Tässä se nyt on: runeberginpannari! Kuva: Soppa 365

Soppa 365 on keksinyt uuden tavan nauttia klassikkoherkkua.

Pian saa herkutella oikein kunnolla, sillä ensi kuussa vietetään sekä Runebergin päivää että laskiaista. Runebergintortut ovat kestohitti, mutta voi suomenruotsalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin päivää juhlistaa muutenkin kuin tortuilla. Soppa 365 on nimittäin keksinyt, että runebergintortusta tutut maut sopivat vallan mainiosti myös pannariin.

Pannari saa tortun tapaan klassikkoherkun maun tilkasta karvasmanteliöljyä, mutta lisäksi siihen voi murustaa joulusta ylijääneet piparit. Pannarin kruunaavat tietenkin vadelmamarmeladi ja sokerikuorrutus. Katso runeberginpannarin ohje Soppa365.fi:stä

Pannarin lisäksi klassikkoherkusta voi tuunata myös vadelmaisen drinkin:

Runebergindrinkki

ohje: Katja Nordlund

Vadelmainen runebergindrinkki sopii joko tortun korvikkeeksi tai kaveriksi. Kuva: Katja Nordlund
Vadelmainen runebergindrinkki sopii joko tortun korvikkeeksi tai kaveriksi. Kuva: Katja Nordlund

1 dl kotimaisia pakastevadelmia
2 rkl vodkaa
1/2–1 tl mantelilikööriä (amaretto)
1 tl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
ripaus kardemummaa
koristeeksi piparkakkumuruja

  1. Käytä hiukan sulaneita vadelmia. Älä kaada marjoista irtoavaa mehua pois, vaan käytä myös se juomaan.
  2. Mittaa ainekset tehosekoittajaan tai sauvasekoittimen kulhoon. Annostele mantelilikööriä makusi mukaan.
  3. Pyöräytä tasaiseksi seokseksi. Painele seos tiheän siivilän läpi, jotta saat juomasta sileää.
  4. Kaada juoma lasiin.
  5. Raasta tai murusta koristeeksi pala piparkakkua.

Jos pannari tai drinkki kuulostavat turhan villeiltä makuusi, perinteisen ohjeen runebergintorttuun löydät tämän jutun alusta:

Me Naiset ja Soppa 365 kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.