Ehkä suklaanhimo johtuukin ihan jostain muusta kuin halusta mässäillä. Kuva: Shutterstock
Ehkä suklaanhimo johtuukin ihan jostain muusta kuin halusta mässäillä. Kuva: Shutterstock

Oletko ikinä miettinyt, että ruokahimosi voisikin johtua puutostilasta?

Ehkä suklaanhimo johtuukin tärkeän ravintoaineen puutteesta, ja hiilihydraatteja taas ahmii aminohappoja kaivatessa, Daily Mail ehdottaa. Voisiko syy kuuteen yleiseen ruokahimoon siis löytyä aivan muualta kuin kuvittelisi?

Suklaa

Syy: Magnesiuminpuute. Tummasta suklaasta saa ravintoaineiden monitoimijaa, magnesiumia. Erityisesti kuukautisia edeltävien PMS-oireiden aikana magnesiumia on elimistössä vähemmän.

Lue myös: Tarvitsetko lisää magnesiumia?

Jääpalat

Syy: Anemia. Yksi anemian eli alhaisen hemoglobiinin oireita on suukipu, jota jääpalojen imeskely saattaa helpottaa.

Lue myös: Rauta estää anemian

Karkki

Syy: Krominpuute. Kromi tasapainottaa verensokeria. Kun verensokeri pysyy tasaisena, ei makeanhimokaan pääse yllättämään.

Liha

Syy: Sinkinpuute. Kun eläinkunnan tuotteiden syöminen on vähentynyt, myös sinkinpuute on yleistynyt. Se näkyy muun muassa vastustuskyvyn alentumisena. Lihanhimo voi johtua myös raudanpuutteesta.

Juusto

Syy: Kalsiuminpuute. Maidot, jugurtti, tofu, soija, palkokasvit, siemenet, pähkinät, kaali, kalsiumjuomat... Kalsiumia saa muualtakin kuin juustoista.

Lue myös: Kärsitkö kalsiumin puutteesta?

Hiilihydraatit

Syy: Tryptofaani-aminohapon puutos. Hiilihydraattipitoiset ruuat eivät sisällä tryptofaania, mutta nostavat verensokeria, joka taas vilkastuttaa aminohapon kulkeutumista aivoihin. Tryptofaanista muodostuva serotoniini pitää mielen virkeänä ja masennuksen poissa.

Lue myös: Syö aivosi virkeiksi

Lue myös:

Sokerihiiri, iltaherkuttelija vai tunnesyöppö? Näin päihität ruokahimot

Parhaat kivennäisainelähteet

Kun yksi ei riitä – miksi hapankorppu himottaa?