Porkkana on huono välipala, jos sen kanssa ei nauti mitään täyttävämpää. Kuva: Shutterstock
Porkkana on huono välipala, jos sen kanssa ei nauti mitään täyttävämpää. Kuva: Shutterstock

Jos napostelet, napostele oikein.

Välipalat ovat aterioita, joita kannattaa syynätä erityisen tarkkaan. Pikkuherkkuja napostellessa kertyy helposti ylimääräisiä kaloreita, sokeria ja rasvaa, jos ei pysy tarkkana. Tässä kahdeksan herkkua, joita laihduttajan kannattaa välttää – ja vaihtoehdot niiden korvaajiksi.

1. Maustettu jogurtti

Hedelmä- ja marjajogurtit ovat piilosokeria pullollaan. Terveellisempi vaihtoehto on luonnonjogurtti, jonka lusikoi marjojen tai maltillisen hunajalorauksen kanssa.

2. Hedelmä-pähkinäsekoitus

Joskus näissä on myös suklaapaloja joukossa! Valmiiden napostelupussien annoskoko on usein aika iso, ja käsi käy pussilla kuin huomaamatta, kunnes se on tyhjä. Vähäkalorisempi vaihtoehto on pieni välipalapatukka, jossa on pähkinöitä.

3. Suolatikut

Suolatikuissa on nimensä mukaisesti turhan paljon suolaa, joka ei liikaa nautittuna ole hyväksi sydämelle. Kokeile tilalla esimerkiksi pistaasipähkinöitä! Niissä on vähemmän suolaa, mutta enemmän kuitua, hyvää rasvaa ja proteiinia – lisäksi kuorten kanssa näpertely hidastaa sopivasti syömistä.

4. Tölkillinen light-virvoitusjuomaa

Vaikka kevytlimuissa ei olekaan sokeria tai kaloreita, mutta tutkimusten mukaan niillä saattaa olla huonoja vaikutuksia aineenvaihduntaan. Terveyden kannalta parempi vaihtoehto on hiilihapotettu (kivennäis)vesi, joka on maustettu tuoreilla hedelmillä tai marjoilla.

5. Riisikakut

Perinteinen dieettieväs ei loista glykeemisellä indeksillään, joka kertoo, kuinka paljon ruoka nostaa verensokeria. Riisikakut saavat lukemakseen 82, kun sokerin vastaava luku on 100. Tilalle voi poksautella parin desilitran annoksen popcornia, jonka maustaa kevyesti suolalla. Poppareissa on vain vähän kaloreita, ja ne ovat kaikenlisäksi täysjyvää!

6. Babyporkkanat

Täh! Jos jonkin, niin porkkanan rouskuttelun luulisi olevan terveellistä. Pelkät kasvikset jättävät kuitenkin nälkäiseksi, joten porkkanat kannattaa dipata hummuksessa, jonka proteiini estää mielitekoja myöhemmin päivällä.

7. Kuivatut hedelmät

Kun hedelmistä poistetaan neste, niitä jaksaakin yllättäen syödä enemmän. Siksi hedelmät kannattaisi syödä alkuperäisessä asussaan – kolme tuoretta luumua täyttää enemmän kuin kolme kuivattua.

8. Mysli

Myslit ja muodikkaat granolat sisältävät viljaa, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, joista kertyy aikamoinen määrä kaloreita. Mysliä syödessä annoskoko pitäisi pitää hyvin maltillisena. Helpompi tapa välttyä vyön löysäämiseltä on vaihtaa mysli vähäkalorisempiin muroihin.

Lähteet: Prevention, Women’s Health

Lue myös:


Tällainen on täydellinen lounas laihduttajalle


Oletko proteiini- vai kuitutyyppi? Nämä välipalat pitävät laihduttajan kylläisenä


Uusi tutkimus: Omenan syöminen laihduttaa, vaikka vetäisit pullaakin