Soppa365
Chorizo maustaa mahtavan shakshuka-pizzan. Kuva: Tuomas Kolehmainen
Chorizo maustaa mahtavan shakshuka-pizzan. Kuva: Tuomas Kolehmainen

Liha ei aina tarvitse pääosaa.

Lihantuotanto Suomessa pieneni viime vuonna reilun prosentin. Isoin pudotus oli sianlihassa ja suurin nousija on broileri. Vaikka reilu prosentti kuulostaa kenties pieneltä niin kiloissa se on paljon, sillä lihaa tuotettiin vuonna 2018 yhteensä 393 miljoonaa kiloa.

Suomalaiset syövät nykyään paljon enemmän lihaa kuin esimerkiksi 60-luvulla. Jos siis haluat ottaa askeleen kohti mummoloiden keittiöitä, vähennä vähän.

Listasimme 5 reseptiä, joissa liha on tärkeässä, mutta pienessä osassa.

1. Huippukokin pekonispagetti

Pekoni on malliesimerkki lihasta, josta riittää ruoanlaitossa pitkälle. Yksi paketti maustaa isonkin kastikkeen, padan tai pastan. Olon keittiöpäällikön Jari Vesivalon ohjeessa pekonia tarvitaan neljän hengen annokseen vain 100 grammaa. Huippukokin ohjeessa pekoni ladotaan huoneenlämpöiselle pannulle, jolloin se paistuu erityisrapeaksi. Koska Vesivalo on Michelin-tähden ansainnut kokki, on reseptissä pari muutakin kikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Chorizosta makua

Mausteiset makkarat antavat paljon makua jo pienissäkin määrin. Chorizossa yhdistyy tulisuus ja usein kevyt savuisuus. Yksi makkara riittää maustamaan kokonaisen pizzan tai pastakastikkeen. Helpoiten pienen määrän makkaraa ostat lihatiskistä. Toisaalta chorizo säilyy muutaman päivän jääkaapissa tai sitä voi usein pakastaa.


3. Kinkkukiusauksen uudet kujeet

Perinteisestä kinkkukiusauksesta ei todellakaan voida puhua bataatti-vuohenjuustokiusauksen kohdalla. Kun ruoassa on paljon makua, lihaa ei tarvita kovinkaan runsaasti. Bataattilaatikkoon sujahtaa paketti ilmakuivattua kinkkua eli neljälle hengelle alle 100 g lihaa. Myös muut leikkeleet, , kuten pepperoni tai meetvursti, ovat hyviä maun tuojia.


4. Puolipakettia riittää

400 grammasta on tullut vakio. Jauhelihaa ei kuitenkaan aina tarvitse niin paljon. Yhdestä paketista riittää hyvin kahdelle aterialle. Chili con carne on klassikkoesimerkki ruoasta, jossa yhdistyy erilaisia proteiineja: siinä on sekä jauhelihaa että papuja. Nachopellillä toimii sama yhtälö. Protskuintoilija voi toisaalta tarjoilla proteiineja myös vihreiden papujen, herneiden tai soijapapujen muodossa salaattilisukkeena.

Puolikkaan jauhelihapaketin paikka löytyy myös thaityylisestä salaatista. Syö salaatti sellaisenaan tai tarjoa kookosmaidolla maustetut riisin kera.


5. Siskonmakkaraa muuallekin kuin keittoon

Iki-ihana siskonmakkarakin on makuisa jo pienissä määrissä. Keittoon sitä humahtaa helposti paljon, mutta esimerkiksi pastan joukkoon riittää jo pari makkaraa. Pastan lisäksi siskonmakkara sopii vaikkapa pyttipannuun.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla