Me Naiset
|
Katja Nordlund

Näillä lähtee grillaus tumpeloltakin.

Millainen grilli?

Ohuet pihvit ja kalat, luuttomat broileripalat, jauhelihapihvit ja makkarat onnistuvat vaikka kertakäyttögrillissä. Luullisten broilerinosien ja paksujen lihapalojen kypsentämiseen tarvitset kannellisen grillin.

Millä aloittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Harjoittele makkaroilla. Ohuet makkarat onnistuvat helpoiten. Paksumpia voit kuumentaa mikrossa tai keittää muutaman minuutin vedessä ennen grillaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä käteen?

Pitkät grillauspihdit varjelevat näppejä pahimmalta kuumuudelta. Myös kunnon patakintaat, leveä lasta ja marinadisivellin ovat tarpeen.

Miten onnistua?

Ota mallia miehistä – älä jätä grilliä yksin. Muut saavat kattaa pöydän, jäähdyttää juomat, sekoittaa salaatin ja keittää perunat. Tarkkoja grillausaikoja on mahdoton antaa, koska grillityyppi, ritilän etäisyys ja jopa tuulen voimakkuus vaikuttavat kypsymiseen.

Entä puhdistaminen?

Lintsaaminen ei kannata. Kuumenna ritilä ja harjaa se metalliharjalla puhtaaksi jokaisen käytön jälkeen.

Herkullisen grillipihvin salaisuudet

* Liha on grilliin mennessään huoneenlämpöistä, ja sen pinta on kuiva.

* Grilli on heti aluksi tarpeeksi kuuma.

* Pihvi saa olla aluksi rauhassa paikoillaan, jotta siihen paistuu rapea pinta.

* Kurkkaa pihvin alle. Kun pinta on hyvin paistunut, voit kääntää lihan.

* Tarkista pihvin kypsyys painamalla sitä sormella. Sisältä punertava pihvi tuntuu pehmeältä. Kypsä pihvi ei jousta sormen alla.

* Aina voit myös viiltää pihvin reunaa nähdäksesi, onko se sopivan kypsä.

* Älä kypsennä yhtään pidempään kuin välttämätöntä, ettei liha kuivu ja sitkisty.

Sianliha, raakakypsynyt naudanliha ja jauheliha ovat mureutensa takia kiitollista grillattavaa. Pienehköt tasakokoiset palat kypsyvät tasaisesti ja samanaikaisesti.

Mitä vähemmän lihassa on rasvaa, sitä tarkempi grillausajan ja -lämpötilan kanssa pitää olla. Rasvaa sisältävät palat pysyvät helpommin mehukkaina – rasvan voi leikata pois sitten lautasella.

Ota liha huoneenlämpöön 1/2–1 tuntia ennen grillaamista. Pyyhi lihan pinta kuivaksi – myös marinadi pois – jotta se ruskistuu hyvin. Grillaa porsaanliha aina kypsäksi, naudanlihan voit kypsentää oman makusi mukaiseksi. Jos olet epävarma lihan kypsyydestä, leikkaa siihen viilto ja katso. Jos liha on liian raakaa, siirrä se takaisin kypsymään.

Rapeaksi käristynyt lihan pinta ja hedelmäinen punaviini ovat loistava makupari, viiniksi käy esimerkiksi Trapiche Cabernet Syrah -luomuviini, 8,79 €. 

Broilerin grillaaminen

Broileri on varma grillattava. Nahattomat ja rasvattomat osat kypsyvät ja kuivuvat nopeasti, joten niitä pitää vahtia tarkasti. Luulliset ja nahalliset palat pysyvät mehukkaina mutta tiputtavat rasvaa, joka aiheuttaa grillissä leimahduksia. Siksi koipi-reisipalat kannattaa kypsentää ensin mikrossa ja paistaa niihin grillissä vain herkullinen pinta.

Et tarvitse marinointilientä kauhean paljon, jos laitat ainekset kaksinkertaiseen muovipussiin. Kääntele pussia välillä, jotta maustuminen olisi tasaista.

Broilerin seuraan sopiva aromikas valkkari maistuu ilman ruokaakin, kuten Brown Brothers Dry Muscat, 9,99 €.

Kalan grillikikat

Rasvaiset kalat, kuten lohi, siika ja taimen sopivat parhaiten grilliin. Vähärasvaiset ahven ja kuha kannattaa sivellä öljyllä ennen grillaamista. Tiheä metalliverkko, -kori ja halsteri auttavat herkästi ritilään tarttuvan kalan grillaamisessa. Myös ritilälle aseteltu folio helpottaa hommaa. Älä valitse grilliin kovin paksua kalafileetä.

Hiukan makea roseekuohuviini on edukseen grillatun kalan kanssa, esimerkiksi Castellblanch Rosado, 8,49 €.

Paadettuja kasviksia

Isot kasvispalat voi grillata sellaisinaan, pienet kannattaa pujottaa vartaisiin. Nopeasti kypsyvät sienet, paprikat, kesäkurpitsat ja munakoiso ovat kiitollisia grillattavia, mutta myös perunoita ja juureksia voi grillata. Ne kannattaa keittää kypsiksi ja paistaa niihin grillissä maukas pinta.

Pujota vartaaseen:

* kokonaiset herkkusienet

* kesäkurpitsa paksuina viipaleina

* keitetyt uudet perunat

* paprikapalat

* bataattiviipaleet

* sipulilohkot

* munakoiso paksuina viipaleina

* kirsikkatomaatit

Sisältö jatkuu mainoksen alla