Punajuuressa on luonnostaan haitallista nitraattia. Kuva: Shutterstock
Punajuuressa on luonnostaan haitallista nitraattia. Kuva: Shutterstock

Luomu ei ole aina tae terveellisyydestä, sanoo professori Duodecim-lehdessä.

Valitsetko kaupan leipähyllyssä lisäaineettoman leivän? Noidutko muro- ja keksihyllyn välissä pakkausten kilometrin pituisia ainesosalistauksia? Onko kasvisvalintasi aina luomu?

Tämän jutun luettuasi saatat miettiä valintojasi uudelleen.

– Ruoan lisäaineista on tullut huonon ruoan mittari perusteettomin syin, lataa professori Marina Heinonen Helsingin yliopistosta uusimmassa Duodecim-lehdessä.

Heinonen toimii myös EFSA:n, Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen, asiantuntijana.

Luonnollisuus ei takaa turvallisuutta

Joskus voi olla ekologisempaa valita tuote, jonka valmistuksessa on käytetty lisäaineita. Pidempään säilyvän elintarvikkeen ehtii käyttää kokonaan eikä sitä tarvitse heittää roskiin.  Luonnollisuuskaan ei Heinosen mukaan aina takaa tuotteen turvallisuutta.

Myös luonnonmukaisesti viljellyissä tuotteissa voi olla ympäristömyrkkyjä tai ne voivat homehtua. Tällaiset vieraat aineet päätyvät ruokaan hallitsemattomasti eikä niiden määriä voida tietää. Sen sijaan lisäaineita ja niiden määrää ruuissa säädellään tarkasti.

Hyväksyttävän päiväsaannin rajaa (ADI) käytetään silloin, kun lisäaine voi olla ihmisen terveydelle suurina annoksina vaarallinen.  Lisäaine on Heinosen mukaan riski vain silloin, kun ADI ylittyy.

Kasviksissakin on haitallisia aineita

Myös kasviksissa on luonnostaan haitallisia aineita, kuten salaatin, punajuuren ja pinaatin nitraatti, joka elimistössä muuttuu elimistölle vaaralliseksi nitriitiksi.  Elintarviketeollisuudessa nitriittiä käytetään erityisesti makkaran ja lihan säilyvyyden parantamisessa. 

Useat elintarvikkeissa käytetyistä lisäaineista esiintyvät kasviksissa ja hedelmissä myös luontaisesti. Tällaisia ovat muun muassa sakeuttamisaine pektiini (E440) ja C-vitamiini, joka valmisteseloisteissa tunnetaan askorbiinihappona (E300).

Tärkeämpänä kuin pelkkää E-koodien kyttäilyä, Heinonen pitää ruokavalion kokonaisuuden tasapuolisuutta. On tärkeämpi miettiä ruokavalion sisältämiä rasvan, sokerin ja suolan määriä ja niiden mahdollisia haittoja kuin keskittyä pelkkään lisäaineiden välttelyyn.

Lue myös:

Lisäainepelko voi johtaa jopa epäterveellisiin ratkaisuihin

Rokottaminen on aina riski – totta vai tarua?

"Superruoka oli viedä terveyteni"

 

Näin lisäaineet vaikuttavat:

Sorbaatit (E202-203) Pidentävät elintarvikkeiden myyntiaikaa ja vähentävät ruoan hävikkiä.

Nitriitti (E249-250) Estää Clostridium botulinum -bakteerin tuottaman, jopa tappavan myrkyn, muodostumisen makkarassa ja lihatuotteissa. Punajuuriväri (E162) Värjää jogurtit ja viilit.

Sokerikulööri (E140) Värjää ruskeaksi mm. kolajuomat. Natriumglutamaatti (E651) Vahvistaa lihan makua ruuissa.