Punajuuressa on luonnostaan haitallista nitraattia. Kuva: Shutterstock
Punajuuressa on luonnostaan haitallista nitraattia. Kuva: Shutterstock

Luomu ei ole aina tae terveellisyydestä, sanoo professori Duodecim-lehdessä.

Valitsetko kaupan leipähyllyssä lisäaineettoman leivän? Noidutko muro- ja keksihyllyn välissä pakkausten kilometrin pituisia ainesosalistauksia? Onko kasvisvalintasi aina luomu?

Tämän jutun luettuasi saatat miettiä valintojasi uudelleen.

– Ruoan lisäaineista on tullut huonon ruoan mittari perusteettomin syin, lataa professori Marina Heinonen Helsingin yliopistosta uusimmassa Duodecim-lehdessä.

Heinonen toimii myös EFSA:n, Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen, asiantuntijana.

Luonnollisuus ei takaa turvallisuutta

Joskus voi olla ekologisempaa valita tuote, jonka valmistuksessa on käytetty lisäaineita. Pidempään säilyvän elintarvikkeen ehtii käyttää kokonaan eikä sitä tarvitse heittää roskiin.  Luonnollisuuskaan ei Heinosen mukaan aina takaa tuotteen turvallisuutta.

Myös luonnonmukaisesti viljellyissä tuotteissa voi olla ympäristömyrkkyjä tai ne voivat homehtua. Tällaiset vieraat aineet päätyvät ruokaan hallitsemattomasti eikä niiden määriä voida tietää. Sen sijaan lisäaineita ja niiden määrää ruuissa säädellään tarkasti.

Hyväksyttävän päiväsaannin rajaa (ADI) käytetään silloin, kun lisäaine voi olla ihmisen terveydelle suurina annoksina vaarallinen.  Lisäaine on Heinosen mukaan riski vain silloin, kun ADI ylittyy.

Kasviksissakin on haitallisia aineita

Myös kasviksissa on luonnostaan haitallisia aineita, kuten salaatin, punajuuren ja pinaatin nitraatti, joka elimistössä muuttuu elimistölle vaaralliseksi nitriitiksi.  Elintarviketeollisuudessa nitriittiä käytetään erityisesti makkaran ja lihan säilyvyyden parantamisessa. 

Useat elintarvikkeissa käytetyistä lisäaineista esiintyvät kasviksissa ja hedelmissä myös luontaisesti. Tällaisia ovat muun muassa sakeuttamisaine pektiini (E440) ja C-vitamiini, joka valmisteseloisteissa tunnetaan askorbiinihappona (E300).

Tärkeämpänä kuin pelkkää E-koodien kyttäilyä, Heinonen pitää ruokavalion kokonaisuuden tasapuolisuutta. On tärkeämpi miettiä ruokavalion sisältämiä rasvan, sokerin ja suolan määriä ja niiden mahdollisia haittoja kuin keskittyä pelkkään lisäaineiden välttelyyn.

Lue myös:

Lisäainepelko voi johtaa jopa epäterveellisiin ratkaisuihin

Rokottaminen on aina riski – totta vai tarua?

"Superruoka oli viedä terveyteni"

 

Näin lisäaineet vaikuttavat:

Sorbaatit (E202-203) Pidentävät elintarvikkeiden myyntiaikaa ja vähentävät ruoan hävikkiä.

Nitriitti (E249-250) Estää Clostridium botulinum -bakteerin tuottaman, jopa tappavan myrkyn, muodostumisen makkarassa ja lihatuotteissa. Punajuuriväri (E162) Värjää jogurtit ja viilit.

Sokerikulööri (E140) Värjää ruskeaksi mm. kolajuomat. Natriumglutamaatti (E651) Vahvistaa lihan makua ruuissa.

Key lime piesta eli limepiirakasta tunnetaan monta versiota. Tässä yksi helpoimmasta päästä. Kuva: Viola Minerva Virtamo / Cozy Publishing.
Key lime piesta eli limepiirakasta tunnetaan monta versiota. Tässä yksi helpoimmasta päästä. Kuva: Viola Minerva Virtamo / Cozy Publishing.

Yksinkertainen on kaunista, todistaa ruokakirjailija Emma Ivane. Hänen versiossaan kuuluisasta key lime pie -limepiirakasta on vain kolme ainesosaa.

Klassinen limepiirakka meni uusiksi, kun ruokakirjailija ja kakkutaiteilija Emma Ivane tarttui siihen tuoreessa leivontateoksessaan Vain 3 (Cozy Publishing, 2018). ”Raaka-aineiden määrästä on tingitty, mutta mausta ei ollenkaan”, Emma mainitsee reseptin yhteydessä.

Limepiirakka (key lime pie)

Määrä: 10 palaa

Valmistusaika: 45+45 min sekä 5 h jäähdytys

Ainekset:

  • 200g digestivekeksejä
  • 2 tlk (à 397 g) kondensoitua maitoa
  • 6 limettiä

Tee näin:

  1. Kuumenna uuni 175 asteeseen. Leikkaa halkaisijaltaan 24 cm kokoiseen irtopohjapiirakkavuokaan pohjan muotoinen pala leivinpaperia. 
  2. Murskaa keksit ja sekoita 4 rkl kondensoitua maitoa keksimurun joukkoon. Painele seos vuoan pohjalle ja reunoille. Paista keksipohjaa uunin keskitasolla 5 minuutin ajan. 
  3. Sekoita keskenään loput kondensoidusta maidosta, 3 tl limetin raastettua kuorta (varaa lisäksi pieni määrä koristeluun) ja 2 dl mehua. Kaada vuokaan.
  4. Paista uunin keskitasolla 10 minuuttia. Käännä sitten uuni pois päältä ja jätä piirakka jälkilämpöön 30 minuutiksi.
  5. Jäähdytä huoneenlämpöiseksi ja anna tekeytyä jääkaapissa vähintään neljä tuntia tai yön yli. 
  6. Nosta piirakka vuoasta  ja siirrä tarjoilulautaselle. Koristele raastetulla limetinkuorella.

Parsakausi on täällä! Kokosimme vinkit, joiden avulla et voi epäonnistua sen valmistamisessa.

  1. Paista, älä keitä! Klassisin tapa parsan valmistukseen on keittäminen. Keittömällä parsatangoista tulee kuitenkin helposti ylikypsiä lölleröitä. Siksi parsat kannattaa valmistaa uunissa. Paista parsoja 175 asteessa 10 minuuttia. Silloin parsat pysyvät napakoina eivätkä löllähdä.
  2. Tarkkana kaupassa! Valitse puntti, jossa on ehjät kiinteät nuput ja sileät varret. Ryppyvartiset kannattaa jättää kauppaan. Ulkomaisen parsan kausi on huhti-toukokuussa, mutta suomalainen parsa kypsyy vasta toukokuun lopulla tai kesäkuun alussa.
  3. Parsoja ei ole pakko kuoria. Etenkin ohuet, tuoreet parsat voi hyvin syödä kuorineen. Oikein paksun varren voi halutessaan toki kuoria. Parhaiten parsojen kuorimiseen soveltuu liikkuvateräinen kuorimaveitsi, joka irrottaa kuoren ohuelti.
  4. Napsauta varsi poikki! Parsan alaosa on puumainen eikä sitä ole mukava saada lautaselle. Helpoiten käsittelet parsan tarttumalla kiinni varren lopusta ja puolivälistä ja taittamalla vartta. Varsi katkeaa luonnostaan oikeasta kohtaa.
  5. Parsa sopii ihan sellaisenaan hyvin kevyen aterian lisukkeeksi. Tämä kasvis on keventäjän ystävä. Parsassa on vähän kaloreita, vain noin 30 kilokaloria sadassa grammassa.
  6. Mitä juotavaksi? Valitse parsan seuraksi rapsakka riesling tai hedelmäinen sauvignon blanc. Kuiva, hapokas ja sitruksinen viini imartelee parsaruokia. Dr. Loosen Wehlener Riesling (12,98 € / 0,375 l) on keskitäyteläinen kuiva valkoviini, joka sopii niin kalan kuin parsankin parhaaksi kaveriksi. Brancott Estate Flight Sauvignon Blanc (11,60 €/ 0,75 l) on mainio yleisviini, joka käy paitsi parsan painikkeeksi myös kala- ja äyriäisruokien kera tai ihan vain aperitiivina.

Kaksi nopeaa parsaherkkua

  • Pekoniparsa: Taita puumainen varsi pois. Kääri parsa pekoniin ja paista pannulla rapeaksi. Tarjoile sellaisenaan tai salaattipedillä.
  • Pikalastut: Katkaise varsi pois ja siivuta parsa kuorimaveitsellä lastuiksi. Mausta sitruunalla, balsamico-siirapilla ja mantelilastuilla.

Pekoniin kääritty parsa on täyttävä kevätklassikko.
Pekoniin kääritty parsa on täyttävä kevätklassikko.