Soppa365
Ropponen terveydeksi! Kuva: Sami Repo
Ropponen terveydeksi! Kuva: Sami Repo

Mämmiannoksen nauttiminen pääsiäisaterian jälkeen on suoranainen terveysteko. Lue, miksi tuokkoseen kannattaa upottaa myös oma lusikkansa.

Mämmiä rakastetaan ja vihataan. Jotkut meistä kuluttavat useita tuokkosia vuodessa, toiset taas nauttivat pääsiäisenä yhden kulhollisen jos sitäkään.

Mämmi on kuitenkin terveysruokaa, joten pieni ropponen olisi paikallaan ihan jokaiselle.

Pieni määrä riittää

Mämmi sisältää valmistajasta riippuen energiaa noin 120–170 kcal/100 g. Juuri tätä annosta enempää eivät useimmat meistä jaksa kerralla nauttiakaan, joten jälkiruuan antama energiamäärä jää pieneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mämmin terveellisyys riippuu siis paljolti siitä, minkä kyytipojan sille valitset. Mämmissä on vain noin 1 % rasvaa, joten jos et lisää annokseesi kermaa, herkku on lähes rasvaton. Jos lorautat päälle kevytmaitoa tai kauramaitoa ja unohdat sokerin kippoonsa, pienen tuokkosellisen nauttiminen ei ainakaan tunnu missään. Toisaalta myös kermalorauksen merkitys jää pieneksi, kun mämmiä vertaa voista, kermasta, rahkasta ja manteleista valmistettuun pashaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sokerin välttäjän kannattaa valita mämmi, joka on valmistettu ilman siirappia. Tällaisen mämmin makeus on saatu kokonaan aikaan perinteisesti imeltämällä.

Hyvää tekevä ropponen

Joidenkin mielestä mämmi ei kerta kaikkiaan sovi raskaan aterian päälle. Mutta oikeastaan asia on päinvastoin, tuhti pääsiäisateria suorastaan huutaa rovetta pöytään.

Mämmin pääraaka-aine on ruis, joka sisältää runsaasti kuituja. Kuidut taas pitävät huolta vatsan toiminnasta. Etenkin mämmiin käytetty mallastettu ruis sisältää runsaasti liukoisia kuituja, jotka alentavat veren kolesterolitasoa ja tasaavat aterian jälkeistä verensokerin nousua. Mallastettu vilja sisältää myös runsaasti ravintoaineita, kuten B- ja E-ryhmän vitamiineja. Maltaat ovat idätettyä viljaa, joista idut on poistettu ja jyvät tämän jälkeen kuivattu. Idätettäessä jyvän rakenne muokkautuu niin, että sen ainesosat ovat helpommin saatavilla ja käytettävissä.

Mämmi siis sulaa nopeammin kuin uskoisikaan. Kaupan päälle saa kuidut, joita 100 grammassa on noin 7 g. Kuitupitoisempaa jälkiruokaa saa hakea.

Valmis ja vegaaninen

Mikä tärkeintä, tätä jälkiruokaa saa valmiina ja se on kaiken lisäksi vegaanista. Vaikka koko suvulle sopivan pääsiäismenun miettiminen tuottaisi harmaita hiuksia, jälkiruuan osalta valinta ei voisi olla helpompi.

Suomalaisesta rukiista valmistettu perinteinen mämmi on myös ilmastoruokaa. Tuokkonen keskelle pöytää ja lusikat esiin!

Vierailija

Omasta kokemuksesta voin sanoa että mämmi tuottaa enemmän maitoa eli jos imettäessä tulee nihkeästi maitoa niin mämmiä syömällä saa helpotusta siihen.

Mämmillä herkuttelija

Syön mämmiä kerma/maidon kanssa sokerilla höystettynä. Toinen tuokkonen on menossa. Maistelen eri valmistajien tuotteita. Muistan vielä tuoksun, kun kotonatehty mämmi paistettiin tuohesta tehdyissä tuokkosissa. Jutussa näkyi kuva oikeasta tuokkosesta. Vaikka mämmi sopii melkein kaikille, niin keliaakikoille mämmiä ei voi tarjota!

Sisältö jatkuu mainoksen alla