Kun kiire piinaa tai oikein laiskottaa, ruuanlaittoon ei halua käyttää ylimääräisiä minuutteja. Anu, Virpi, Anette, Monna, Leena ja Hanna kertovat, mihin ruokiin tarttuvat, kun aika on kortilla.

RAVINTO- JA VOIMAHARJOITTELUVALMENTAJA ANU MARIN

Erilaiset munakkaat ovat kiireessä paras valinta. Munakkaasta saa paljon proteiinia, joka pitää nälän ja mieliteot poissa. Sekaan voi laittaa runsaasti kasviksia ja vaikkapa kalaa, jolloin kaikki ravintoarvot loksahtavat kohdalleen.”

Lue myös: Hittimunat New Yorkista ja täytetyt avokadot – 13 uutta tapaa herkutella kananmunalla

RUOKAKIRJAILIJA JA RESEPTITAITEILIJA VIRPI MIKKONEN

”Suosituin kiirepäivän pelastaja perheessämme ovat bataattiminipizzat. Ensin bataatti siivutetaan vajaan sentin paksuisiksi siivuiksi, öljytään, maustetaan ja paistetaan uunissa pehmeähköiksi. Sen jälkeen pinnalle levitetään tomaattipyreetä ja täytteitä, kuten paprikaa, oliiveja ja mozzarellaa. Lopuksi kypsennetään vielä hetki, jotta juusto sulaa.”

LAILLISTETTU RAVITSEMUSTERAPEUTTI ANETTE PALSSA

”Koska minulla on kaksi teini-ikäistä lasta, kiirepäivän pelastaa sellainen ruoka, joka menee kaikille. Yksi suosikkini on pestobroileri.

Valmistaminen on helppoa: Pestolla marinoidut, pilkotut broilerin rintafileet laitetaan pannulle paistumaan. Riisi laitetaan keittymään keittimeen ja toiselle pannulle pussillinen pakastekasviksia. Ruoka on valmis 15 minuutissa. Arjen pelastaa usein etukäteen suunnittelu ja se, että tekee enemmän ruokaa kerralla.”

PERSONAL TRAINER JA BLOGGAAJA MONNA PURSIAINEN

Salaatti on helppo, nopea ja ravitseva lounas sellaisena päivänä, jolloin ei jaksa tai ehdi tehdä sen ihmeellisempää ruokaa. Se on helppo koostaa oman maun mukaan.”

Lue myös: Herkullinen ja puhdistava lohi-kvinoasalaatti valmistuu käden käänteessä

LAILLISTETTU RAVITSEMUSTERAPEUTTI LEENA PUTKONEN

Puuro ja ruokaisa salaatti. Molemmat ovat nopeita ja herkullisia, ja niitä voi muunnella loputtomiin.”

Lue myös: Puurotrendi vain yltyy! 10 huippureseptiä

HYVINVOINTIVALMENTAJA JA RUOKAKIRJAILIJA HANNA STOLT

”Kiireessä turvaudun lähes poikkeuksetta kasvispaistokseen, johon laitan kauden kasviksia ja tofua, kikherneitä tai papuja. Pilkon kasvikset pieneksi ja kuullotan pannulla. Loppuvaiheessa heitän mukaan kasvisproteiinin. Se on siinä! Isommassa kiireessä tai laiskotuksessa ostan pussin wokkivihanneksia ja valmistan samalla kaavalla.

Kyllästyn tosi helposti ruokiin, mutta tällä kaavalla saan ruokaan sopivasti vaihtelua. Kauden kasvikset ovat myös edullisia. Ne kannattaa tsekata satokausikalanterista.

Liikkeessä saattaa hulauttaa smoothien kurkusta alas. Itse kuitenkin nautin, kun saan edes pienen ruokailuun rauhoitetun hetken päivään. Siksi pidän enemmän pureskeltavasta paistoksesta.”

Karjalanpiirakoiden pikaversiot eli tuttavallisemmin pikapiirakat syntyvät yhdistelemällä kahta eri puuroa.

Karjalanpiirakka on kiistatta yksi Suomen rakastetuimmista perinneherkuista.

Ehta karjalanpiirakka leivotaan tietenkin sujauttamalla riisi- tai ohrapuuroa ohuenohueen, hapattamattomaan ruiskuoren uumeniin. Koko komeuden kruunaa kaunis rypytys, jonka oikeaoppisessa tekemisessä voi kestää varsinkin aloittelijalta tovi jos toinenkin.

Piirakoiden valmistaminen on kokonaisuudessaan varsin työlästä puuhaa. Valmistuksessa saattaa hurahtaa kokemattomalta piirakanpyörittäjältä tunteja – ja kokenutkin piirakkamestari saattaa välillä kaivata helpotusta prosessiin.

Miten se onnistuisi, voiko piirakoita tehdä perinteistä tyyliä nopeammin?

Tottahan toki! Yhden vaihtoehdon tarjoaa personal trainer Kiira Laakkonen, joka esitteli karjalanpiirakoiden pikaversion reseptin Facebookissaan. Vaikka Kiiran jakama resepti on hänen omaa käsialaansa, kunniaa pikapiirakoiden ideasta hän ei tohdi ottaa itselleen.

– Mummini on aina leiponut perinteisiä karjalanpiirakoita kaikkiin juhliin. Kun mummille tuli ikää, hän ei enää jaksanut koko karjalanpiirakkaprosessia: kaulimista, rypyttämistä ja muuta. Hän kuitenkin halusi tarjota piirakoita edelleen juhlissa ja kutsuilla, joten hän kehitteli pikapiirakat, joista nykyinen ohjeeni on sovellettu, Kiira kertoo Me Naisille.

Pikapiirakat syntyvät varsin yksinkertaisesti: niiden kuoriosa on kaurapuuroa ja sisus riisipuuroa. Kiiran kehittelemä resepti on gluteeniton ja halutessa myös maidoton.

– Nämä soveltuvat todella hyvin esimerkiksi viikonlopun aamupalaksi puuron tilalle. Hitaasti imeytyvien hiilihydraattien vuoksi ne toimivat loistavasti myös välipalana juuston, kasvisten ja vihannesten kera. Parhaimmilta ne maistuvat lämpiminä, Kiira kertoo.

Vaikka aitoja, alkuperäisiä ja itse tehtyjä karjalanpiirakoita pikapiirakat eivät ehkä päihittäisi, Kiira suosittelee niitä ehdottomasti korvaamaan kaupan valmispiirakat.

– Kaupan tuotteissa on aina lisäaineita ja säilöntäaineita sekä runsaasti suolaa. Ne ovat paljon epäterveellisempiä kuin kotitekoiset.

Näit gluteenittomat pikapiirakat tehdään:

  1. Valmista ensin riisipuuro. Keitä noin 8 dl vettä kiehuvaksi. Lisää 4 dl puuroriisiä ja kypsennä. Lisää 1 litra täysmaitoa (tai kauramaitoa). Anna puuron hautua miedolla lämmöllä. Lisää lopuksi suolaa oman maun mukaan.
  2. Valmista kaurapuuro. Keitä noin 1 litra vettä kiehuvaksi. Lisää 5 dl gluteenittomia kaurahiutaleita ja keitä puuro välillä sekoittaen. Lopuksi lisää joukkoon iso kananmuna ja suolaa maun mukaan. (Kananmuna sitoo puuron paremmin yhteen, mutta se ei ole välttämätön.)
  3. Anna puurojen jäähtyä. Voit tehdä puurot myös edellisenä päivänä valmiiksi. Näin ne pysyvät paremmin kasassa.
  4. Kokoa piirakat! Lisää lusikallinen kaurapuuroa leivinpaperille ja tasoita muotoon. Lisää päälle noin ruokalusikallinen riisipuuroa ja tasoita. Voitele piirakoiden pinta kananmunalla.
  5. Paista kiertoilmalla 180 asteessa kunnes piirakoiden pinta on rapsakka ja saanut kunnolla väriä.
  6. Syö piirakat esimerkiksi luomuvoin kera – ja nauti!

Lisää personal trainer Kiira Laakkosen reseptejä sekä treeni- ja hyvinvointivinkkejä löydät hänen Instagramistaan @kiirakirsikka ja Facebook-sivuiltaan

Tässä se nyt on: runeberginpannari! Kuva: Soppa 365
Tässä se nyt on: runeberginpannari! Kuva: Soppa 365

Soppa 365 on keksinyt uuden tavan nauttia klassikkoherkkua.

Pian saa herkutella oikein kunnolla, sillä ensi kuussa vietetään sekä Runebergin päivää että laskiaista. Runebergintortut ovat kestohitti, mutta voi suomenruotsalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin päivää juhlistaa muutenkin kuin tortuilla. Soppa 365 on nimittäin keksinyt, että runebergintortusta tutut maut sopivat vallan mainiosti myös pannariin.

Pannari saa tortun tapaan klassikkoherkun maun tilkasta karvasmanteliöljyä, mutta lisäksi siihen voi murustaa joulusta ylijääneet piparit. Pannarin kruunaavat tietenkin vadelmamarmeladi ja sokerikuorrutus. Katso runeberginpannarin ohje Soppa365.fi:stä

Pannarin lisäksi klassikkoherkusta voi tuunata myös vadelmaisen drinkin:

Runebergindrinkki

ohje: Katja Nordlund

Vadelmainen runebergindrinkki sopii joko tortun korvikkeeksi tai kaveriksi. Kuva: Katja Nordlund
Vadelmainen runebergindrinkki sopii joko tortun korvikkeeksi tai kaveriksi. Kuva: Katja Nordlund

1 dl kotimaisia pakastevadelmia
2 rkl vodkaa
1/2–1 tl mantelilikööriä (amaretto)
1 tl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
ripaus kardemummaa
koristeeksi piparkakkumuruja

  1. Käytä hiukan sulaneita vadelmia. Älä kaada marjoista irtoavaa mehua pois, vaan käytä myös se juomaan.
  2. Mittaa ainekset tehosekoittajaan tai sauvasekoittimen kulhoon. Annostele mantelilikööriä makusi mukaan.
  3. Pyöräytä tasaiseksi seokseksi. Painele seos tiheän siivilän läpi, jotta saat juomasta sileää.
  4. Kaada juoma lasiin.
  5. Raasta tai murusta koristeeksi pala piparkakkua.

Jos pannari tai drinkki kuulostavat turhan villeiltä makuusi, perinteisen ohjeen runebergintorttuun löydät tämän jutun alusta:

Me Naiset ja Soppa 365 kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.