Itsehillintä, missä luuraat? Tutkimus paljastaa kuusi vinkkiä itsehillinnän vahvistamiseen ja terveelliseen syömiseen.

Hyvä itsehillintä edistää terveellistä syömistä. Näin sanoo tuore suomalaistutkimus, eikä sitä ole vaikea uskoa. Vaikeampaa sen sijaan on hankkia itselleen se hyvä itsehillintä.

Onneksi se on kuitenkin mahdollista.  Suomalaistutkimuksen mukaan itsehillintä on kyllä persoonallisuuden piirre, mutta myös osittain opittavissa oleva taito.

Tutkimuksessa tutkittiin noin 850 varusmiehen syömistä ja asenteita. Tutkijatohtori Nelli Hankonen löysi kuusi ominaisuutta, jotka korostuivat terveellisesti syövien parissa. Tässä havainnoista muokatut ohjeet:

1. Päätä syödä terveellisesti

Terveellisesti syövät eivät syö niin sattumalta: he ovat päättäneet katsoa, mitä suuhunsa pistävät.

2. Usko itseesi: pystyt saavuttamaan tavoitteesi

Tutkimuksen mukaan hyvin itseään hillitsevät uskovat pystyvänsä syömään terveellisesti myös silloin, kun kohtaavat kielteisiä tunteita, väsymystä tai sosiaalista painetta.

3. Tiedosta terveysriskisi

Onko suvussasi verenpainetautia? Miten ylipaino vaikuttaa niveliisi? Ota selvää, se voi motivoida.

4. Löydä mielestäsi hyvänmakuiset terveelliset ruuat

Terveellisiä ruokia ei kannata syödä hampaat irvessä. Se ei johda kestävään muutokseen, muistuttaa Hankonen. Sen sijaan kannattaa etsiä rauhassa sellaisia ruokia ja reseptejä, joista oikeasti pitää.

5. Suunnittele syömisiäsi etukäteen

Mieti jo edellisenä päivänä, millaiselta seuraava päivä näyttää syömisen kannalta. Jos aikataulu näyttää kiireiseltä, pakkaa mukaan vaikka eväspatukka, banaani tai keitetty kananmuna.

6. Mieti tapoja selvitä riskitilanteista

Pohdi jo etukäteen vastaus kiperiin tilanteisiin. Herkuista voit kieltäytyä esimerkiksi tokaisemalla, että herkuttelet vain lauantaisin.

Lue myös:

Ovatko voileivät terveellisiä?

Syötkö terveellisesti? Kysy itseltäsi nämä kysymykset