Smoothieta, spelttinäkkäriä, tuorepuuroa – tai pelkkä kuppi kahvia. Satu Silvo, Olga Temonen, Hanna Sumari ja Mikael Fogelmholm paljastavat aamiaistottumuksensa.

Mitä syöt aamulla?

Kuva: Pia Inberg

Olga Temonen, näyttelijä

– Lempparini on smoothie, johon laitan rahkaa, jäisiä puolukoita, ­hunajaa, mantelimaitoa ja pellavansiemenrouhetta. Teen smoothien parina kolmena aamuna viikossa, kun on aikaa.

Kiire­aamuina päivä käynnistyy pelkällä kahvilla.

Kuva: Ilta-Sanomat

Satu Silvo, näyttelijä, ­ravintoloitsija

– Puristan mehun, johon laitan hedelmien lisäksi vihanneksia ja usein inkivääriä. Omenan, sellerin ja limetin yhdistelmä on suosikkejani. ­

Mehun juotuani pyöräytän pirtelön kauramaidosta tai itse tehdystä mantelimaidosta. Lisään siihen banaania sekä kotimaisia marjoja ja anopin tekemää mustaherukkajauhetta.

Kuva: Ari Ojala

Hanna Sumari, juontaja

Fustra-aamiaisen eli hitaasti keitetyn kaurapuuron, johon lisään kypsymisen ­lopulla maitoa. Lusikoin annoksen reunalle keon raejuustoa ja itse kerättyjä tyrnimarjoja ja mustikoita. Ainekset saavat sekoittua vasta lusikassa, eivät lautasella.

Lisäksi syön kaksi palaa kalkkuna­viipaleilla päällystettyä speltti­näkkäriä ja juon kupin kahvia.

Kuva: HS/ Sirpä Räihä

Mikael Fogelholm, ­ravitsemustieteen ­professori

Kupin teetä, puolikkaan lasin itse puristettua appelsiinimehua (en osta valmista mehua eettisistä syistä) ja lautasellisen luomukaurasta tehtyä tuorepuuroa, jonka seassa on pähkinöitä, manteleita ja rusinoita. Panen hiutaleet turpoamaan maitoon edellisenä iltana, ja syön puuron mustikkakeiton tai pakaste­marjojen kanssa.

Lisäksi syön margariinilla sivellyn ruisleivän, jonka päällä on viipale juustoa ja paprikaa.