Näillä onnistuu!

1. Valitse hyvät ja monipuoliset raakaaineet. Sianliha on ehkä kaikkein kiitollisinta grillilihaa: siitä saat kaslerileikkeet, kyljykset ja talouskyljykset, paahtokyljet sekä sisäfileen palat vartaisiin. Valitse naudanlihasta hyvin raakakypsyneet osat. Lampaasta ja broilerista pala kuin pala kypsyy grillissä. Grillimakkarat on valmistettu nimenomaan grillausta varten.
Varaa grilliin myös monipuolisesti vihanneksia, tomaatteja, kesäkurpitsaa, sipuleita ja paprikaa. Vihreän salaatin ja perunasalaatin voit tehdä valmiiksi ennen grillausta.

2. Liha kannattaa marinoida vähintään pari tuntia ennen grillausta, mutta mieluimmin jo edellisenä päivänä. Marinointi paitsi maustaa, myös mureuttaa grillattavan lihan.

Perusmarinadi puolelle kilolle lihaa:

1/2 dl viinietikkaa, viiniä, siideriä tai jogurttia
1/2 dl öljyä
1/2 dl soijakastiketta
mausteita maun mukaan
Sekoita ainekset muovipussissa. Pane myös liha muovipussiin, sulje tiiviisti ja kääntele niin, että liha maustuu tasaisesti.
Anna marinoitua kylmässä vähintään kaksi tuntia.

3. Grillaus onnistuu, kun liha on huoneenlämpöistä ja sen pinta on kuivattu. Sivele öljypohjaista kastiketta lihapalojen ja vartaiden pinnalle ennen grillausta ja grillauksen aikana. Keitä isot lihapalat, kuten grillikylki, kypsiksi ennen grillausta ja grillaa lihaan sitten kaunis pintaväri ja hyvä maku. Lämmitä makkaratkin etukäteen avaamattomassa pakkauksessaan kuumassa vedessä. Silloin ne kuumenevat tasaisesti myös sisältä grillin ritilällä.

4. Valmista hiillos grillihiilipakkauksen ohjeiden mukaan. Parila tai muurinpohjapannu tai alumiinifolioalusta on hyvä apu grillin ritilän päällä. Varaa vettä suihkupulloon leimahdusten sammuttamista varten sekä pitkävartiset pihdit paistosten kääntämiseen.