Ikävä mehukkaita (kotimaisia) tomaatteja? Kannattaa odottaa ensi kesään, jolloin ne ovat taas parhaimmillaan – ja halvimmillaan. Kuva: Shutterstock
Ikävä mehukkaita (kotimaisia) tomaatteja? Kannattaa odottaa ensi kesään, jolloin ne ovat taas parhaimmillaan – ja halvimmillaan. Kuva: Shutterstock

Joko olet tutustunut papuihin ja linsseihin? Kannattaa laittaa myös kädet taikinaan: täysjyväleivän tekeminen on yllättävän helppoa.

1. Haluan syödä terveellisemmin, mutta kauppalasku ei saisi nousta. Mitä teen?
Tee itse mahdollisimman paljon. Kun leivot leipää täysjyväjauhoista, säästät rahaa ja saat terveellistä syötävää.

Suunnittele ostokset ja syömiset ja käytä jämät hyväksi, jotta joudut heittämään pois mahdollisimman vähän ruokaa.

Suosi sesongin kasviksia, ne ovat halvimpia. Nyt juureksia myydään isoissa pakkauksissa edullisesti. Myös kaalit ja kurpitsat ovat parhaimmillaan. Ne ovat juuresten kanssa hyviä pohjaraaka-aineita ruokavalioon.

Pavut, linssit ja viljat ovat edullisia, ravinteikkaita ja täyttäviä.

2. Työpaikallani ei ole lounas­ravintolaa. Miten rakennan ­terveelliset eväät?
Puuro, jonka seassa on hedelmiä ja pähkinöitä tai siemeniä, on hyvä ja halpa lounas. Täydennä sitä kasviksilla, eli syö esimerkiksi minitomaatteja lisäksi.

Voileipä on turhaan parjattu eväs. Lisää väliin proteiinipitoinen täyte. Keitetty muna on edullisempi kuin juusto tai kinkku.
Monipuolisen annoksen saa kätevästi koottua ison ruokakaupan salaattibaarista. Hintaa sille tulee helposti normaalin lounaan verran. Halvemmalla saattaa löytää valmiiksi koottuja salaatteja.

3. Marjat ovat kalliita, eikä minun ole mahdollista kerätä niitä ­itse.
Marjojen hinta tuntuu tosiaan karanneen jopa niiltä, joilla on palkkatyö. Löytyisikö tuttavapiiristäsi himomarjastajaa, jolle voisit maksaa vähän? Tai liity ruokapiiriin. Silloin kaupassa on yksi välikäsi vähemmän, ja saatat saada marjat edullisemmin, jopa kotiin kuljetettuina.

4. Terveellinen syöminen tuntuu kiireessä mahdottomalta. Mitä voin ostaa kaupasta ja syödä saman tien?
Banaani ja annospakatut porkkanat ja tomaatit ovat loistavia terveyspaloja. Isompi nälkä lähtee täytetyillä leivillä, joiden
valikoimaan on tullut tuoreitakin vaihtoehtoja, esimerkiksi avokadoa.

5. Kalaa pitäisi syödä kahdesti viikossa, mutta lähikaupassani ei ole kalatiskiä ja marketissa ahven maksaa törkeästi.
Tarkkaile kalatiskin tarjouksia. Jos jotain kalaa on tullut iso saalis, sitä voi saada kohtuuhintaan. Pakastealtaasta löytyy ­muutakin kuin seitiä. Etsi paneroimattomia vaihtoehtoja, koska paneroiduissa tuotteissa on kalaa usein vain häivähdys.

Silakat ja muikut ovat kohtuullisen edullisia, ja lohta saattaa löytää tarjouksesta.

6. Pähkinöiden terveellisyyttä hehkutetaan. Mitä tehdä, kun ei ole varaa maksaa euro­tolkulla pienestä pussista?
Siemenissä on samoja hyviä ­aineita ja rasvoja kuin pähkinöissä. Auringonkukansiementen kilohinta isoissa pusseissa on kohtuullinen.

7. Eineslihapullat ja makaroni­laatikko ovat halpoja. Miksi ­tekisin ruokaa itse?
Katso, minkä verran lihapullissa on lihaa. Halvimmissa sitä on todella vähän, joten saat ravitsemuksellisesti köyhää ruokaa. Makaronilaatikossa ei välttämättä ole lihaa nimeksikään. Laadukkaammat einekset maksavat enemmän.

8. Tuore ruoka on usein ­kalliimpaa kuin pakastettu. Kumpaa kannattaa ostaa?
Pakasteissa on vielä ihan hyvin ravintoaineita jäljellä, joten voit ostaa niitä huoletta.

9. Kannattaako voimaruokiin eli superfoodeihin ­satsata?
Useista voimaruuista ei ole tutkimustietoa, jonka perusteella voitaisiin todeta jotakin niiden vaikutuksista. Jos elät vain kekseillä, hyödyt varmasti, jos vaihdat ne voimaruokaan. Jos syöt perusterveellisesti, et tarvitse erikoistuotteita.

Ruoka-aineissa on lukuisia terveellisiä tekijöitä, jotka eivät välttämättä toimi tehokkaasti yksinään, muista tekijöistä irrotettuina. Kannattaa siis syödä ruokaa, ei pillereitä tai jauheita.

10. Ruususuolassa ja intiaanisokerissa on terveellisiä ­kivennäisaineita. Kannattaako niitä ostaa?
Ravitsemussuositusten mukaan suolan pitää olla jodioitua. Intiaanisokerin käyttö on makuasia. Suolan ja sokerin muut ominaisuudet ovat niin huonoja, ettei pieni kivennäisainemäärä tee niistä parempia tavallisiin versioihin nähden.

Vastaajina Marttojen kotitalousneuvoja Inkeri Liinaharja, ravitsemustieteen professori Ursula Schwab ja Syö hyvää -projektin vetäjä Annikka Marniemi.

Lue lisää: 

 7 tapaa mokata terveellinen ruoka

6 vinkkiä – Näin opit syömään terveellisesti

Onko "terveellinen" smoothiesi sokeripommi?