Talvifillarointi voi olla haastavaa, mutta sitkeä sissi kuittaa sään­nöllisestä työmatkapyöräilystä parhaimmillaan mahtavan määrän liikuntaa. Talveen on kuitenkin valmistauduttava.

Sporttimieltä ja öljyspray fillarilaukkuun, ja kulkupeli rullaa halki hangen.

Talvifillarointi voi olla haastavaa, mutta sitkeä sissi kuittaa sään­nöllisestä työmatkapyöräilystä parhaimmillaan mahtavan määrän liikuntaa. Talveen on kuitenkin valmistauduttava.

– Kannattaa vaihtaa laaduk­kaat nastarenkaat alle. Vaikka olisi leuto talvi, jäätä tulee etelässä­kin aina jossain vaiheessa, sanoo myyjä Joel Nyblin Lauttasaaren Pyörästä.

Toinen tärkeä asia on vaihtei­den ja jarrujen suojaaminen. Jos vaihdevaijereihin pääsee vettä ja ne jäätyvät, on turha haaveilla kevyemmästä välityksestä ylämäessä.

– Vaijereiden kuoren sisään ruiskutetaan öljyspraytä säännöl­lisesti. Se estää veden pääsemisen vaijereihin, jolloin ne eivät myös­kään jäädy. Myös vaihteiden vaih­tajat ja ketjut on voideltava. Hom­ma hoituu pyöräilijältäkin, mutta liikkeestä voi aina kysyä neuvoa, jos ei yhtään tiedä, mihin spraytä suihkuttaa.

Jos lämpötilä käy välillä plus­san puolella ja välillä taas pakas­taa, fillari on syytä öljytä kahden viikon välein. Pyörä olisi hyvä pi­tää pari päivää kuivissa sisätiloissa ennen öljyhuoltoa.

Lumi ja rapa kuluttavat pyörää enemmän kuin kesän leppoisat kelit, ja siksi ajoneuvo kannattaa huoltaa jo alkusyksystä ennen huonoja säitä.

– Silloin välttyy myös jonoil­ta – keväisin ne saattavat olla viik­kojen pituiset, Joel Nyblin vinkkaa.

Älä unohda myöskään hyviä valoja!

Teksti Marja-Liisa Husso Kuva Lehtikuva