Peugeot 3008 sopii hyvin muhkuraisille ja mutkitteleville teille.
Peugeot 3008 sopii hyvin muhkuraisille ja mutkitteleville teille.

Uutuusmalli säväyttää mainiolla ajettavuudella.

Juuri nyt automaailmassa ovat kuuminta hottia monikäyttöiset crossover-mallit, jotka ovat sekoitus katumaasturia ja tila-autoa. Peugeot-perheen uudessa tulokkaassa 3008:ssa yhdistyvät eri autoluokkien puolet. Hyvä näkyvyys, avarat sisätilat, pehmeä ajettavuus ja taloudelliset moottorit ovat täkyjä, joilla ostajia houkutellaan.

Uutuusmalli oli testissä Kroatian kapeilla ja mutkaisilla rannikkoteillä. Eniten säväytti mainio ajettavuus. Osa teistä oli muhkuraisia, mutta myötäilevä jousitus ja tunnontarkka ohjaus tekivät kruisailusta mukavaa. Varustevalikoimassa on toimivia jippoja, kuten kuskin silmien korkeudelle tuulilasin eteen nouseva läpinäkyvä heijastinnäyttö, jolta on hauskempi seurata ajovauhtia kuin nopeusmittarista.

Myös tavaratila on monipuolinen. Kahdessa osassa avautuvan takaluukun alapuoli taittuu lastaussillaksi, joka kestää 200 kilon painon. Luukulla istuskellen kelpaa vetää vaikka hiihtomonot jalkaan. Tavaratilan välipohjan korkeutta voi säätää, jolloin pakaaseja voi lastata kahteen tasoon.

Lisävarusteena saatava Grip Control -järjestelmä auttaa hankalissa oloissa, kuten lumessa, hiekalla ja mudassa. Vakiovarusteena kaikissa versioissa on automaattinen sähköinen seisontajarru ja mäkilähtöavustin. Moottorivalikoimasta löytyy kaksi bensakonetta ja neljä dieseliä.

Peugeot 3008 Premium THP 156

Hinta: 26 300 €

Keskikulutus: 7,1 l/100 km

CO2: 167 g/km

Teho: 156 hv

Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,9 s

Huippunopeus: 202 km/h