Palloilulajit sekä muut liikuntalajit, joissa edellytetään liikenopeutta, ketteryyttä, suunnanmuutoksia ja koordinaatiota, kehittävät liikehallintakykyjä parhaiten ja vielä aikuisiälläkin.

Jyväskylässä tarkastettavan TtM Marjo Rinteen fysioterapian väitöskirjan mukaan liikkeiden hallinta eri tilanteissa on tärkeää kaikenikäisille liikkujille. Niin liikunnassa kuin monissa ammateissakin tapaturmat johtuvat virhearvioinneista, kaatumisista ja putoamisista.

- Kävely, uiminen, pyöräily ja hölkkä ovat hyviä ja turvallisia liikuntamuotoja, mutta eivät juuri kehitä liikehallintakykyjä. Palloilulajit sekä muut liikuntalajit, joissa edellytetään liikenopeutta, ketteryyttä, suunnanmuutoksia ja koordinaatiota, kehittävät liikehallintakykyjä parhaiten ja vielä aikuisiälläkin. Niihin pitäisi kannustaa ja niiden harrastamiseen ympärivuotisesti pitäisi luoda edellytyksiä, sanoo tutkija Marjo Rinne.

Eniten liikehallintakykyä vaativiksi lajeiksi arvioitiin rullaluistelu, laskettelu ja itsepuolustuslajit.

Kuva Liisa Takala