Metropolian ammattikoulun jalkaterapian lehtori Pekka Anttilan mukaan paljain jaloin liikkuminen tukee jalkaterien ja alaraajojen toimintaa.

Metropolian ammattikoulun jalkaterapian lehtori Pekka Anttilan mukaan paljain jaloin liikkuminen tukee jalkaterien ja alaraajojen toimintaa. Se aktivoi ja vahvistaa jalkapohjien ihotuntoa, nilkan asentoa ja jalkaterän ja varpaiden lihastoimintaa. Paljan jaloin kävely tukee luonnollista pystyasentoa, parantaa tasapainoa ja ohjaa luonnollista askellusta.

Paljasjalkaliikunnan tavoitteena on lihasten monipuolisempi ja tasapainoisempi käyttö. Erittäin ohutpohjaisilla jalkineilla liikuttaessa jalkapohjanlihakset työskentelävt tehokkaammin, mikä aktivoi lihasten kineettisen ketjun välityksellä myös keskivartalon lihaksistoa.

Tutkimuksissa on havaittu, että paljain jaloin juoksu pienentää ylikuormitusvammojen riskiä. (Von Tscharner ym. 2003)

Paljasjalkaliikunta on kuntoilumuotona paitsi uuden sukupolven liikuntaa, myös paluu juurille eli lähemmäs luontoa.

Lisää aiheesta www.youtube.com/watch?v=7jrnj-7YKZE

Kuva iStockphoto