Suomalaisnaiselle riittää usein meikiksi ripsiväri ja huulikiilto. Mutta osa meistä on jo löytänyt pidennykset, tuuhennukset ja kauneuskirurgian.

Maitokahvin ruskeat luomet ja mustalla sudilla ripsiin mittaa. Huulille hiukan kiiltoa, poskille ruusunpunaa tai hehkua aurinkopuuterista. Kynsille on sudittu hempukkasävyjä, mutta muutamilla on pinkkiä ja mustaakin. Kaiken ylle suihkaus kukkaistuoksua. Ja niin on suomityttö menovalmis!

60 prosenttia suomalaisnaisista meikkaa päivittäin. Meikki on monelle ryhdin oikaisija ja itsetunnon vahvike. "Sitä nyt vain näyttää paremmalta meikattuna", tuumaavat useimmat, kun meikkaamisen syitä kysellään. 50 ikävuoden molemmin puolin meikillä piilotellaan ikääntymisen merkkejä, ja joka kymmenes myöntää meikkaavansa miestenkin mieliksi.

Silti emme miellä itseämme tälläytyjiksi, vaan pikemminkin
nudenaisiksi, jotka havittelevat meikillä luonnollista lookia. Voi miten väärässä olemmekaan.

Tätä mieltä on ainakin kauneuteen ja kulttuurin ruumiillisuuteen perehtynyt kulttuuriantropologi Taina Kinnunen. Jos suomalainen, ranskalainen ja amerikkalainen nainen laitettaisiin riviin, niin meillä olisi eniten yhteistä jenkkisiskon kanssa. Vaikka suomalaisen meikkipussista usein pilkottaakin hillittyjä ja maanläheisiä värejä, on myös toinen porukka, ja sille ei riitä mikään.

– Kärjistäen voisi sanoa, että näytämme joko seinästä reväistyiltä tai rakennetuilta: on hiusten ja ripsien pidennyksiä sekä rakennekynsiä. Sellaista päälle vyöryvää seksikkyyttä. Siinä mielessä olemme Amerikka, Kinnunen ryöpyttää.

Kinnusen mielestä olemme vielä tälläytymisessä harjoittelijoita eikä eleganttius tule ihan luonnostaan.

– Etelä-Euroopassa laittautumisella on pitkät perinteet ja eleganssi huokuu naisten olemuksesta.

Sisäistä kauneutta kirurgilta

Meille on ominaista ulkoisen kauneuden vähättely: yli puolet suomalaisnaisista ajattelee vanhan sanonnan mukaisesti, että kauneus tulee sisältäpäin.

Kauneuskirurgiaa käsittelevän tutkimuksen yhteydessä Kinnunen kysyi kymmeniltä leikkauksissa käyneiltä, mikä heidän mielestään on kaunista. Sama mantra toistui vastauksissa: kauneus on mielen harmoniaa, sopusointua itsensä kanssa ja rakkautta.

Mitä ihmettä tuo porukka sitten teki kirurgin puukon alla?

Kinnusen mukaan yhdistämme tiedostamatta mielen ja ulkokuoren. Kauniit ihmiset ovat kauniita sisäisestikin. Juonteisiin ja ryppyihin yhdistämme aggressiivisuuden, masentuneisuuden ja huonotuulisuuden.

Voi geenit minkä teitte!

Kinnusen mukaan olemme jo syntyjään Ranskan madameja ja Italian signoria jäljessä.

– Kaipaisimme jotain geenipiristettä värittömyyteemme. Vaatteissa monet värit ovat meille turhan voimakkaita ja sama on meikin kanssa. Mikä italialaisen kasvoilla näyttää hyvältä ja luonnolliselta, on meille liian räväkkää.

Onneksi asioilla on kaksi puolta.

– Meillä kaikki kukat, peruspirkot, barbinaiset ja rekkalesbot saavat kukkia eikä naiseutta ole määritelty niin ahtaasti kuin monissa muissa maissa. Meillä on keskitytty toisenlaisiin juttuihin, tehokkuuteen ja toimintaan. Suomi on järjen valtakunta, Kinnunen tuumii.

Meikäläisten meikkipussi

  • Suomalaisnaiset valitsevat meikkivoiteen puuteria mieluummin. Voiteelta kaivataan luonnollista ja pitkäkestoista lopputulosta, sävyistä eniten myyvät beige ja ivory.
  • Aurinkopuuteri löytyy jo monen meikkipussista. Sitä käytetään myös poskipunan tapaan. Poskipunassa suosikkisävyjämme ovat vaaleat roosat ja ruusunpunat.
  • Ripsariksi valitsemme yönmustaa ja toiveripsarissa on erottelevia, tuuheuttavia ja ripsiin lisäsenttejä fuskaavia ominaisuuksia.
  • Moni suosii rajauksia, eniten käytetään nestemäistä kajalia.
  • Luomille lainaamme sävyjä lattemukista: maitokahvin ruskeaa, vaniljaista beigeä ja hippusen kermaa. Suosittuja ääripään värejä ovat musta ja vaalea pinkki.
  • Huulipunissa suosikkisävyjämme ovat roosat, nudet sekä vaaleat ja vadelmaiset sävyt. Yhä useampi on vaihtanut huulipunan kiiltoon, koska se on huolettomampi.
  • Kynsiä maalataan ahkerasti pinkin, roosan sekä helmiäisten sävyillä. Mustallekin on oma käyttäjäkuntansa.
  • Hiirenharmaus on kuuluisin hiusvärimme, siksi väripaketit, erityisesti ruskean sävyt käyvät kaupaksi.
  • Hajuvesissä suosimme raikkaita ja kevyitä hedelmä- ja kukkaistuoksuja.

Näin suomalainen valitsee:

huulipuna vai
huulikiilto?

meikkivoide vai
puuteri?

aurinkopuuteri vai
poskipuna?

lakatut kynnet vai
huulipuna?

mausteinen vai
hedelmäinen tuoksu?

Jutun lähteenä: Taloustutkimus, Lumenen ihon- ja hiustenhoitokysely (2010), Teknokemian yhdistys, TNS Gallupin meikkitutkimus sekä kosmetiikkafirmojen kuluttajatiedot (L'Oreal Finland, Nordic Cosmetics, Lumene, Berner, Yves Rocher Finlande, The Body Shop.)

Katso, mikä meikkaajatyyppi sinä olet!