Helppoa markettikosmetiikkaa vai erikoishoitoja ja luksusta? Katso, mihin meikkaajajoukkoon kuulut.

Suomalaiset voi jakaa neljään eri meikkaajatyyppiin:

Valloittaja ei ole merkkiuskollinen

Valloittajia on reilu viidennes suomalaisnaisista. Valloittajat ovat 18–24-vuotiaita kaupunkilaisbailaajia, joista suurin osa meikkaa päivittäin näyttääkseen kauniimmalta, saadakseen itsevarmuutta ja tehdäkseen vaikutuksen vastakkaiseen sukupuoleen. Shoppaavat luottomerkkejään L'Oreal Parisia, Maybellinea ja Rimmeliä Anttilasta. Tekevät heräteostoja ja vaihtelevat merkkejä.

Luonnollinen arvostaa terveyttä

Luonnolliset ovat joko

18–34-vuotiaita naisia, jotka pitävät meikkaamista
turhana ja kuluttavana ja arvostavat saunanraikkautta. Heihin kuuluu joka viides suomalaisnainen. Meikkaavat yleensä erityistilaisuuksiin. Ykkösmerkki on Lumene.

tai

Yli 50-vuotiaita toimihenkilöitä, joille tärkeitä asioita ovat koti, luonto ja terveys. Ripsari ja huulipuna riittävät arkimeikiksi. Suosivat Lumenen lisäksi Yves Rocheria ja Kaneboa sekä käyttävät postimyyntiä. Heihin kuuluu joka neljäs.

Kokeilija vaihtelee tyyliä

Kokeilijat ovat 25–34-vuotiaita spontaaneja ja sosiaalisia tyyppejä. Joskus pistetään pelkästään huulipunaa, joskus koko meikkipaletti on käytössä. Suosivat luontaistuotemerkkejä ja Make up for everiä. Suurin osa meikkaa päivittäin. Kokeilijat on pienin ryhmä: heitä on vain 12 prosenttia suomalaisnaisista.

Huoliteltu satsaa laatuun

Huoliteltujen joukko koostuu 35–49-vuotiaista toimihenkilöistä tai johtavassa asemassa olevista naisista, jotka satsaavat laatumeikkeihin, kuten Lancômeen, Joe Blascoon, Clarinsiin ja Dioriin. Meikkaavat päivittäin, koska se tekee huolitellun vaikutelman. 22 % naisista kuluu tähän ryhmään.