Lentomatkustajan reissu voi loppua lyhyeen, jos hänellä on mukanaan kaksi kannettavaa tietokonetta. Tammikuun alussa voimaan astuneet uudet määräykset litiumakkujen kuljettamisesta ovat jo yllättäneet monet lomailijat.

Jos kuluttajalaitteen litiumin määrä ylittää kaksi grammaa tai akun energiatiheys on yli 100 wattituntia, akkua ei saa kuljettaa edes lentokoneen ruumassa.

Liikenneturvallisuusvirasto Trafin mukaan raja-arvo on haluttu pitää pienenä, koska litiumakuissa piilee jopa räjähdysvaara.

Yksi tehokkaan laptopin akku on juuri tuon raja-arvon kokoinen, noin 100 Wh.

Tietokoneiden akkujen lisäksi ongelmaksi ovat nousseet polttomoottorilaitteet. Finnairin matkustusohjeiden mukaan koneen kyytiin ei oteta edes täysin käyttämätöntä polttomoottoria.

Wattitunti (tunnus Wh) on energian yksikkö, joka vastaa watin tehoa tunnin ajan.

Trafin määräys

Johanna Hintikka

Jutusta on poistettu virheellinen tieto, jonka mukaan akkujen energiasisällöt laskettaisiin yhteen. Määräys koskee siis yksittäisen akun energiatiheyttä.