Silja Serenaden myyjä on huomannut venäläisten asiakkaiden ostavan samalla tyylillä. Samoin japanilaisilla on omat tapansa. Suomalainen aviomies on oma lukunsa.

Hajuvesi on risteilyn tyypillisimpiä tuliaisia. Risteilyaluksessa työskentelevistä kertova kirja Mönsträtyt paljastaa paljon kiinnostavaa tietoa myös meistä risteilyasiakkaista. Silja Serenaden kosmetiikkamyyjä Sonja Kaski kertoo haastattelussaan, että eri kansallisuuksien välillä on jonkin verran eroja:

- Venäläiset nuoret uusrikkaat ostavat kalleinta mitä löytyy. Kaski ihmettelee ilmiötä, koska usein hoitavin tuote on kallein eivätkä siloposkiset kaksikymppiset tarvitsisi vielä ökyhintaista hoitavaa voidetta.

- Japanilaisille on tyypillistä, että koko suvulle ostetaan samaa tuotetta. Kuten täsmälleen samanvärinen huulipuna kuudelle sukulaisnaiselle. Japanilaiset voivat myös ostaa selluliittivoidetta pyöristyneen vatsan voiteluun.

- Suomalainen aviomies hakee nykyisin tuliaiset vaimolleen heti lähdön jälkeen ja ottaa sitten loppumatkan rennosti. Ennen ostettiin viime hetken tuliaisia juuri ennen satamaan saapumista.

- Parfyymien kestosuosikit ovat Chanel No 5, Shalimar ja Nina Ricci. Uusia suosikkeja ovat esimerkiksi Escadan kesätuoksut.

Parfymeriassa kuultua:

- Onko teillä myynnissä Dalai Lamaa (tarkoitettu Salvador Dalia)?

- Joku 30 tai vastaava (Kanebon mascara 38°).

- Karaoke (Diorin Capture).

- Kalterituoksu (Jean Paul Gaultier).

- Tre Rosor (Lancômen Trésor).

- Sattuuko kynsilakan laitto?

Lähde: Johanna Pakola: Mönsträtyt - töissä merellä. Merimaanikko, 2012.